Zalacsányi konklúziók…I. rész

Az ember életében vannak olyan horgászvizek, amelyekre legalább egyszer, mindenképp el akar látogatni. Egész egyszerűen, vágyakozik annak a partjára, ott akar lenni és kész. Álmainkban visszatérő, misztikus, tükörsima éjjeli víztetőre gondolok most, vagy épp egy halfordulásra a nádszélen… Ugye ismerős érzés? Bevallom, ez alól én sem vagyok kivétel! Az egyik ilyen, régóta dédelgetett úti célom: Zalacsány! Ki más, mint Toman Áron jó barátom „bőszített fel” a mielőbbi indulásra. A történet úgy igaz, ha megemlítem, hogy a folyton új kihívásokat kereső horgásztárs, már több ízben ellátogatott a fenn nevezett tóra. Persze, ahogy ő ezt szokta, nem üres memóriakártyával tért vissza…

Ahogy azt tőlem megszokhattátok, most is „kedves naplóm” lapjait hívom segítségül. Teszem ezt, annak érdekében, hogy minél „életszerűbben” oszthassam meg Veletek a történteket! Ebben, a 2 részesre tervezett írásban, kissé kibővítettem az információk sorát. Zala megye és a tájegység bemutatása, valamint az általunk megélt kalandok sora, őszintén bízom benne, hozzám hasonlóan, sokatokat magával ragad... Na, lássuk!

Első rész…

/amelyből kiderül, hogy az „időjósok” sem tévednek mindig, valamint elindulunk végre és persze a „Zalai” tájakról is esik néhány szó…/

A Pünkösdhétfő kínálta szabadság „ziccerét” kár lett volna kihagyni, így társammal, indulásunkat már vasárnap reggelre időzítettük. Az előző hetek horgászatainak alkalmával, alaposan megáztam. Szó, ami szó, kicsit frusztrált már, hogy az eső lett „hű kísérőm” és állandóan egy nagy táska „ronggyá ázott” ruhával kell megvívnom…Most extra jó időt jósoltak és így is lett!

alaposan felpakolva indultunk el Zalacsányba...

Napok óta olvadt a beton… izzott a levegő, rekord meleg szerte az országban! Felemás érzésekkel, de mindenesetre, rövid gatyában és atlétában kezdtük meg a pakolászást Áron barátommal. Még a ZÓNA-PEST szaküzletben bedobáltunk pár fontos cuccot a kocsiba, majd hamarosan - a XIII. kerületet magunk mögött hagyva - végre a „a Zalai tájak” felé vettük az irányt! Budaörs magasságában „MCreggeliztünk” majd felfrissülve, indultunk is tovább… Az autópálya gyorsan „szaladt alattunk”, így időnkből kitelt, hogy Balatonlellén még megálljunk és kisétáljunk a mólóra…

egy rövid vizit a Magyar tengernél...

A hófehér vitorlások úgy sorakoztak a „csendes vizet tartó” öbölben, mint a drága bonbon-ok egy szép dobozban. Miközben mellettük sétáltunk, egyszerre fogott el a víz szeretete, a szabadság érzése és a halfogás utáni vágyakozás…

Jó pár „spori” izzadt a botok mögött a hosszú „Lellei mólón”, legtöbben úszóztak, de pár színes feeder spicc is kihajolt a víz felé. Zsákmány tekintetében, keszegeket láttunk fogni, az ügyesebb horgásztársaknál. A június elejei kánikula, na meg a vakációk kezdete, nyaralókat is hozott szép számmal a Magyar tengerre. Jó volt kicsit elmélázni a „nagy kékség” partján… Ittunk is egy hideg italt, majd elbúcsúztunk a „balcsitól”, irány tovább: Zalacsány!

Ahogy beértünk Zala megyébe, szememnek új és eddig nem látott táj kezdett kibontakozni! Itt most, érdemes kicsit megállni és jobban megismerkedni a környékkel. Nézzük csak:

Zala megye a Dunántúl délnyugati részén terül el. Székhelye Zalaegerszeg. E megye területe két nagy tájegységre, a Keszthelyi-hegységre és a Zalai-dombságra bontható. Zala megye Horvátországgal, Szlovéniával, Vas-, Veszprém- és Somogy megyével határos. E terület felszíne többnyire dombos, hullámos, a sűrű, csaknem párhuzamos, de dél-felé kissé szétterülő völgyek rendszere morfológiailag erősen tagolja. Ez a felszabdaltság nem kedvezett a nagyobb települések kialakulásának, így vált jellemzővé errefelé a „szeges” falutípus. Legjelentősebb folyója a Zala, a Balaton legfőbb vízszállítója. A Zalai-dombságot 5 dombhátságra lehet felosztani: Göcsej, Hetés, Egerszeg–Letenyei-dombság, Zalakaros-Zalaapáti-Zalaszentgróti-dombhát és Nemesbük-Türjei-dombhát.

A megye síkabb területe a Kis-Balaton környéke. Ezen kívül csak a Zala folyó, a Mura folyó és a Principális-csatorna völgye sík. Fontosabb állóvizek a térségben: Balaton, Kis-Balaton, Miklósfai-halastavak, Csónakázó-tó (Nagykanizsa), Gébárti-tó (Zalaegerszeg), Horgásztavak (Zalaszentgrót), Pölöskei horgásztavak, Zalacsányi-tó, Zalaszentgyörgyi-tó, Csömödéri-horgásztavak. Csatornák tekintetében is van változatosság, hiszen ide tartozik a : Hévízi-csatorna, Principális-csatorna és Foglár-csatorna.

Az élővilág felettébb gazdag, a zalai erdők főleg a gímszarvasokról híresek. Innen származik a világ legtöbb világrekorder gímszarvasagancsa. Zala megye területe idegenforgalom szempontjából két régióhoz, a Nyugat-Dunántúl turisztikai régióhoz illetve a Balaton turisztikai régióhoz tartozik. Legfontosabb területe Keszthely és a Balaton 30 kilométeres partszakasza, valamint a Hévízi-tó. A megye fő turisztikai vonzerejét, ezenkívül az érintetlen természet, a gyógyfürdők, a romantikus göcseji táj, az élő népművészet és a hagyományos falusi vendéglátás jelentik. A nagy kiterjedésű erdők kiváló túrázási lehetőséget biztosítanak.

az első pillantásban tudtam én...

...kedvemre való lesz a pálya!

Zalacsány helyiség pedig, ahol a horgásztó található, történelmi nevezetességű. Nyugat -Dunántúlon, a Balatontól 12 km-re található. Ezen a helyen állt Csány László, reformkori zalai politikus, 1849-ben közmunka- és közlekedésügyi miniszter szülőháza és késõbbi lakóhelye, amit lebontottak a századelőn.

A 76-os úton haladva, balra letérve megérkeztünk a Zalacsányi szabadidőközpontba. Egy hangulatos, melegkonyhás „vendéglátó ipari” egységben fogadott a tulajdonos, majd egy kávé mellett beszélgettünk az aktualitásokról. Bővebb információkat bárki könnyedén elérhet ezen a címen: www.zalacsanyiszabadidokozpont.hu

Jó tudni, hogy az előzetes helyfoglalás itt is szükséges, ha valaki a „faházas bojlis” helyek valamelyikére pályázik, vagy épp csónakbérlésben gondolkodik.

kényelmes faházak várnak a tó partján...

a vízig szaladó, növényekkel gondozott, domboldal a hátunk mögött

Gondolatainkban már megszületett a taktika, megkezdtük hát a helyünk belakását. A faházba belépve, semmi extra nem fogad, nincs áram és víz vagy hűtő, de van benne asztal és ágy. Eközben a hőmérő higanyszála olyan értéket mutatott, amely kezdett komoly fejtörést okozni számukra. A hirtelen beszökő „afrikai meleg”, kegyetlen levegő és víz hőmérsékletet hozott magával, ezzel együtt a halak kapókedve is igen labilissá vált. A gáti szakasz előtt – ahová horgászni szándékoztunk - a víztetőn mozgó halak látványa, mint tudjuk, nem sok jót vetített elő…

Felszereléseink kipakolása után, Áronnal csónakba szálltunk és elkezdtük a „gáti rész” feltérképezését és a „bebólyázást”!

Alaposan (meg)izzadtunk a vízen, de éreztem, tudtam, minden verejtékcseppel közelebb kerülhetünk a sikerhez…

Arról, hogy mi történt ezek után, a második részben olvashatsz kedves Horgásztársam! Remélem sikerült hozzá kedvet csinálnom! Hamarosan jelentkezem!

izgatottan kezdtem meg a horgászatot...

Üdv!

Black Cap
OKUMA horgászbot és- orsó bemutató nyílt hét