Rapid pontyozás PVA technikával

Kipróbálnád a PVA technikát, de félsz, hogy túl bonyolult!? Megtörnéd a nyári melegben a kapástalanságot? Én a PVA tasakot ajánlom! Olvasd el legújabb írásom, és megmutatom, azt, hogy én hogyan csinálom!
Elérkezett a nyár és ezzel együtt a horgásznapok középső része, sokszor bizonyul "üresnek". Ilyenkor, a kapások eléréséhez, bizony meg kell mozgatnunk minden követ... ami persze folyamatos gondolkozásra és aktivitásra készteti a pontyhorgászt! A PVA technika alkalmazása, sokszor menthet meg minket, különösen akkor, ha csupán pár óra tiszta horgászidő áll a rendelkezésünkre!

Már júniusba léptünk, amikor iszonyatos nappali meleg tört be az országba és a halak vagy a vízréteg felső rétegében tanyáztak vagy éppen nem aktivizálták magukat túlságosan, már ami a táplálék felvételt illeti... Kollégámmal, Sly-al, éppen ezért úgy döntöttünk, hogy pár órás "PVA bag-es" horgászatot eszközölünk, már csak azért is, mert remek hozzávaló Bait-Tech csalik sorakoztak a táskáinkban! Erről az angol csaligyártó cégről mindenképp érdemes azt is tudni, hogy mindig is élen jártak a rapid technikákat kiszolgáló csalik fejlesztésében, legyen szó versenyszerű horgászatról vagy egy délutáni feederezésről az egyesületi tavonkon... A PVA technikák két legnagyobb irányvonala az "olvadó háló" használata és a tasakok alkalmazása, azaz a "bag-ezés". Mindkét típus többféle méretben kapható, így rövid tapasztalat szerzés után, már könnyedén boldogulunk velük a parton. Nekem leginkább a PVA tasak (angolul: bag) használata áll a kezemre és mivel szeretek nagyobb távolságokra is horgászni, legtöbbször egy kisebb méretű "PVA bag" mellett teszem le a voksom. Éppen ezért, vízhatlan táskámban, KORDA "S"-es méretű PVA tasakok és KODEX "MINI" méretű PVA bag-ek vannak.

A kiválasztott vízterületünk aznap egy átlagos mélységű tó volt, amely igen nagy nyomásnak van egész évben kitéve, valamint, tudomásom szerint, a PVA technikát nem igazán alkalmazzák rajta. Ezért is mozgatott a kíváncsiság minket, hogy vajon mennyire leszünk eredményesek!? Korábbi tapasztalataim alapján, a horgászatot, pontosan kimért 80 méteren kezdtük, és a vegyes pelletekből összeállított "időbomba" mix-el "spomboltunk" rá, pontosan 20 dobásnyit...

Megfigyeléseim szerint, ugyanis, egy jól és pontosan kialakított apró pelletes etetésen a halak mohón és sokszor szinte magukról "megfeledkezvén", bátran táplálkoznak a "kaja felhőben". Na pont ez kell nekünk! Erre a célra, vagyis az időbomba mix-re remek választás a Bait-Tech CARP&COARSE termékek használata, 2 mm-től egészen a 11 mm-ig. A különböző méretű szemek, eltérő oldódási idővel rendelkeznek, így tartva huzamosabb ideig a halakat az etetésünkön. Ezt követően, következett a PVA tasakok "élesítése", amihez mi a Bait-Tech Spod&Bag mix-et használtuk. Ez a 3 kilogrammos vödrös kiszerelésű termék tartalmaz Krill, Halibut és Carp pelleteket is, különböző méretekben és persze más-más színben. Kiváló minősége és szemcsemérete ideálissá teszi az oldódó tasakba történő adagolását!

A tasakba - tekintve a nem túl nagy dobótávot - ezúttal egy 71 grammos KORDA Square Pear Inline ólom került mégpedig egy hozzá való SOLID BAG TAIL RUBBER csövecskével kombinálva. Horog előkének Korda Supernatural 25 lb-es előkezsinórt választottam és egy 8-as méretű Ring Swivels forgóba sima hurokkal rögzítettem azt. Mindezt egy egy 6-os méretű Wide Gape horoggal elkészítve. Semmi bonyolultság, csupán arra kell figyelni, hogy az ólomra felhúzott SOLID BAG TAIL RUBBER pontosan illeszkedjen az ólomra és persze az előkénk hossza, a csali fenekéig számítva, ne haladja meg a 10 centimétert... Én a magam részéről minden esetben egy rövidebbre hagyott "lefülezett" leadcore-ra fűzöm fel a szereléket. A legtöbb esetben 3-4 előre elkészített szerelékkel készülök előre, így nem kell azonnal szereléssel kezdenem a napot, egy gyors kapás után. Csaliként ezúttal, kizárólag a Bait-Tech Krill&Tuna 10 mm-es wafters-t használtunk, kedvünk szerint, a színeket váltogatva. A jól megválasztott horoggal együtt, a pelletkupac tetején fog csábítóan "csücsülni" a csalink... Legtöbbször nem is kell sokat várnunk a kapásra!

Maga a tasak töltés nem túl bonyolult művelet, van ugyan egy sorrendje amit be kell tartanunk, aminek szintén többféle verziója létezik, de nekem az alábbi szisztéma működik leginkább. Íme, ahogy én csinálom:

1. A tasak aljára szórok egy kevés B.T. Spod and PVA Pellet Mix-et...
2. A csalit ráültetem erre a rétegre és ügyelek rá, hogy a horog kissé "elálljon" a csalitól...
3. Újabb réteg pelletet szórok a tasakba...
4. Következik az ólom középre helyezése és beigazítása...
5. Ismét pelleteket töltök a tasakba, majd tömörítem a bag-et...
6. Nedves újjal, csavaró mozdulatokkal tekerem a tasakot a Tail Rubber-re.

Sly-al két-két bottal kezdtük meg a horgászatot és nem is sokáig kellett várnunk az első kapásra! A koncentrált csalifelkínálásra egy "spanyolos" érkezett, úgy nézett ki, hogy hamar rátaláltak a halak a finom falatokra. Két-három kifogott hal után, újra ráetettünk 5 dobásnyit a B.T. Carp&Coarse pelletekből összeállított "időbomba" mix-ünkből. Van két dolog, amit szinte minden nyári horgászatomon bevetek, és nem más, mint a B.T chilli-s tigrismogyoró és a B.T Chilli olaj! Ezek az anyagok képesek a meleg vízben, messziről az etetésünkre csalni a halakat.

Csendesebb percek következtek... kissé értetlenül álltunk Sly-al a dolog mögött, azonban egy igazi "füstölős" kapás után, megkaptuk a választ a pontyok "elmaradásának". Az izgalmas fárasztás után ugyanis, egy 20 kilogramm(!) feletti tok hallal nézhettünk farkasszemet. Nem is csoda, hogy az etetésünkre beúszó nagytestű tokhalak "elverték" a pontyokat... Az, hogy mennyire így lehetett, igazolta az újabb kapás, aminek tettese ismét egy 10 kilogrammos tokhal volt...

Ezt követően, Janinak gyanúsan pontyos húzása volt a szélső botján és nem is csalatkoztunk. Újra ponty a horgon, na nem a tó nagyjai közül érkezett, de a bő nyolcas bajszos örömre derített mindkettőnket. Ezután ismét a pontyoké volt a főszerep, mindketten fogtunk belőlük pár darabot. Kora délutánra, a nagy hőség alaposan kikészített minket, így hamarosan összepakolásztunk és magunk mögött hagytuk a "forróságban úszó" partot.

Összegezve a tapasztalatainkat, az mindenképpen megállapítható, hogy a rövidebb, félnapos vagy egynapos horgászatokon, érdemes alkalmazni a PVA technikát! A "bag-ezés" eszköztára ma már bárki számára elérhető és rövid gyakorlás után, misztikumok nélkül elsajátítható. Én a magam részéről, akkor alkalmazom leginkább, amikor 100 méter alá horgászok és kevés időm van a pontyfogásra. Ha készek vagytok valami új dolog kipróbálására, ha nyitottak vagytok az aktív horgászatra, akkor a PVA technika nem fog csalódást okozni! Én már csak tudom... :)