Extrem Method egy amatőr horgász kezében!- második rész.

3. alkalom:

Még mielőtt felhagynék a hagyományos feeder-kosaras horgászat tesztelésével, akartam csinálni egy hosszabb, egész napos tesztet, ahol összemérem az eddig legtöbb sikert hozó hagyományos feeder etetőanyagomat az XM-el. Régóta terveztem már, hogy fiammal (Zalán, 5 és fél éves) eltöltünk kettesben egy napot a tóparton. Szerencsém van, mert izgalmasnak tartja a horgászatot, és nagyon izgul, amikor kapás van és fárasztás következik. Bár még hamar megunja a spiccek figyelmét (ilyenkor telefonozik, eszik valamit, vagy a szomszédot ellenőrzi), de ha akció van, akkor teljes odaadással figyel és segít. Hogy növeljem érdeklődését, összeállítottam egy nagyon könnyű, de igen finom felszerelést a számára: a bot a korábban említett Mitchell 240-es spin bot, míg orsónak egy Okuma Longbow 30-as orsót szereztem hozzá, így a készség alatta maradt a 0,5 kg-nak, és igen jól működik együtt. Akadó mentes terepen közeli horgászathoz a nád mellett nagyon jó megoldásnak bizonyult. Bár többnyire így is én horgászok vele, de nagyon büszke rá, ha az ő botjával fogunk halat. (előrevetítve: ezen a napon ez a kis felszerelés alaposan kivette a részét a horgászatból)

Ez a kis bot félelmetes fegyver tud lenni a békés halak esetében is

Helyszín: Ismét Forráskútra mentünk, de a 7-órás érkezés már későnek számított, kedvenc helyemet már elfoglalták, sőt elég sűrű volt a jobb helyeken a mezőny. Egyeztettem Zalánnal, ha már így alakult, akkor nagyobb hangsúlyt helyezzünk a kényelemre, így a büfé mellett a lapos részen vertünk tanyát. Tudni kell, hogy ezen a tavon ez a hely a nem szeretem rész. Kevesen horgásszák meg, és általában ők sem nagyon sikeresek. De legalább volt életterünk. Itt a partszéli rész nagyon sekély, és csak lassan mélyül. Nagyot kell annak dobni, aki el akarja érni a mélyebb (3m+) részeket. Bevallom, én nem tudok igazán nagyot dobni, de azért indulásnak megpróbáltam a tó közepe felé irányozni a végszerelékeket.

Időpont: Június 8. Vasárnap (reggel 7.00 – 15.00-ig)
Egyéb információ: Csúcsidőszak, telített part, előzőleg 3 napon keresztül 24 órás kihasználtság a hosszú hétvége miatt. Az XM gyártói szerint az etetőanyag versenykeverék, és az igazi értékei versenyhelyzetben jönnek ki. Na, akkor helyben vagyunk, most tényleg megmutathatja mit tud.
Időjárás: Felmelegedett, kora nyári, kezdődő kánikula max. hőm. 33C°. Víz még nincs túlmelegedve (kb. 21-22C°).

Használt XM: XM11 (múltkori maradék, kb. 80 deka a fagyasztóból)
Ellenfél: Lantos mix: Feeder- Fekete téboly (a tavalyi évben az egyik kedvencem volt, a legtöbbet ezt használtam) + kukoricapogácsa + kevés csemege kukorica + kevés csonti (aromát nem használok ehhez a keverékhez)
Csali: XM-hez: csemegekukorica, váltva nagy szemű fokhagymás kukoricával
Lantoshoz: csemegekukorica, fokhagymás kukorica, és időnként dippelve kukorica csira kivonattal, ill. Haldorádó nagyponty pordippel

Módszer: (azonos mindkét etetőanyagnál) Indulásnak mindkét készséget a tó mélyebb részei felé irányítottam, majd minden megváltozott!

Tervem ennél a horgászatnál tehát a mélyebb részek elérése. A horgászat nehezen indult be. Az első fél óra kapásmentes volt. Ahogy a nap egyre magasabban járt, úgy szaporodtak a pontyugrások a széli részen. Mellettem a tó sarkában, közel a nádhoz, ahol a víz mélysége 1 m körüli volt egyre sűrűbben fürödtek, locsogtak a halak, míg a végszerelékeimnél nagy volt a csend. Próbaképpen változtattam az egyik boton (Zalán készségét az XM-el töltve), megdobtam a nád előtti sekélyest. Még be sem állítottam rendesen a spiccet, de már a nagyon finom spicc rángatva bemozdult. Meg is lett az első két és feles. A következő fél órában még egy ponty és 4 kárászt adott az új hely, míg a mélyebb rész hallgatott. Immár teljesen feladva eredeti elképzelésemet mindkét bottal a lapos rész meghorgászására álltam át. Az etetőanyag mellett most már egy-két marok nagy szemű főtt kukorica beszórására is lehetőségem nyílt. (sokszor eredményezett itt már nagytestű halat a kukorica, így ha tehetem, akkor megszórom kicsit a területet.)

Ezen a napon ez volt az átlagponty méret (2,5kg)

Ami ezután következett az teljesen lenyűgözött. Az Extrem Methodon folyamatos kapás volt, gyakorlatilag megállás nélkül húzta valami a zsinórt, míg a másik végszerelék, mely hasonló feltételek közt ázott, csak nagy ritkán adott halat. Meg is fordult a fejemben, hogy átállok az egybotos horgászatra, de a teszt miatt kitartottam, na meg úgy sem adott olyan sok melót a hagyományos feeder szerelék. (azért a rendszeres újradobás itt is megvolt, erre odafigyeltem.)
Zalán öröme teljes volt, az ő botja dolgozott rendesen. A fárasztásnál térdig begyalogoltunk a vízbe, így számára is ideális volt a szákolási pozíció.

A nagyobbja (4,5kg)

Nem mindennapi élményekkel lettünk gazdagabbak. Rendesen még ebédelni sem tudtunk, csak akkor, amikor szüneteltettük az XM használatát.
A horgászat közben arra járó sporttársak időnként elláttak információval (a tó hátsó fele felé a hátunk mögött vezetett az út, így gyakori volt az arra járó horgász), melyek szerint hátul az „előnyösebb helyeken” nincs nagy mozgás. Nagy ritkán van csak pontykapás, meg néha jön kárász. Kérdezgették, hogy én mivel és hogyan horgászom. Bevallom, hogy hízott a májam rendesen. Bár nem panaszkodhatom, általában tudom hozni az átlagot, de most sikerült jócskán kiemelkedni a mezőnyből. Alapvetően két tényezőre vezetem ezt vissza:
- Bár nem szándékosan, de a helyválasztás most kimondottan jól sikerült. (ez a véletlen műve volt ezen a napon)
- Az Extrem Method félelmetes fegyver volt, a statisztika ezt egyértelműen mutatja is.

Eredmény:
Hagyományos feeder: 2 ponty, 4 kárász, 2 rontott kapás, súly: 5 kg
XM: 8 ponty, 2 tok, 20 kárász, 10 rontott kapás, súly: 35 kg

Viszonylag sok volt a rontott kapás, ennek okai:
- Zalán kisbotja túl könnyű pontyozásra. Nagyon hajlékony botként a hal akár 1 métert is húzhat, mielőtt a bot ellenállást fejt ki az akadáshoz. Ennél a szereléknél érdemes lesz véleményem szerint átállni a csúszó szerelékről a fixre.
- Tokhalak agresszív kapásai: A finom szerelésem (16-os fluorocarbon előke) 4 esetben nem bírta az agresszív tokok rángatását)
- Figyelmem megoszlott a gyerek és a horgászat között, így időnként késve reagáltam le egy-egy kapást.

Előkéim ellensége!

XM fogyása:1 botos intenzív használat során (kb. 40 kapás) a 80 deka etetőanyagból megmaradt kb. 15-20 deka!!! A költségeket nézve a két etetőanyag a fogyás alapján ugyanannyi pénzt emésztett fel, de az eredményesség ezen a napon megkérdőjelezhetetlen volt.

Konklúzió:
- Ezen a napon az egyik kulcstényező a helyválasztás volt. Bevallom erre eddig kisebb figyelmet fektettem. Leginkább az érzéseimre hallgattam, és ez alapján választottam ki az ideálisnak vélt állást, míg az adott horgászhely feltérképezésére kevesebb időt fordítottam.
- Már eddig is sejtettem, de most nyilvánvalóvá vált, hogy nyílt és akadó-mentes terepen egy kicsi, de erős (nem a feeder technikához fejlesztett bot) milyen jól tud működni! Persze ne várjunk tőle csodákat, a 40+ -os távolságokra nyílván nem alkalmas, de közeli, nádfal előtti horgászatra remek fegyver. És nem utolsó sorban kifejezetten élvezetes vele egy 5 kg feletti ponty fárasztása.
- Az eddigi tesztek alapján egyértelművé vált számomra, hogy az XM és a Method módszer jól muzsikál együtt. Nagyon tetszik, és eredményes tudok lenni ezzel a párossal!
- Egyre inkább megkedvelem a methodozást. Költséghatékony, mert nem kell hozzá sok összetevő, valamint ami nekem rendkívül fontos (mivel kevés időt tudok csak a horgászatra szánni) – gyorsan eredményt hoz!

Eddig két különböző feeder módszert versenyeztettem az etetőanyag terén. Most viszont már eljött az idő, hogy az XM-et saját súlycsoportjában versenyeztessem! Az elkövetkezendő horgászataim során már a minőségi Method etetőanyagokkal fogom összehasonlítani az Extrem Method etetőanyagokat!