A NORMARK egy hatalmas disztribúciós cég, olyan márkákat képvisel, mint a Rapala, VMC, SUFIX, STORM, DYNAMITE, CARP SPIRIT, BLUE FOX, MARTTIINI, PLANO, POWER PRO és CANELLE. (érdekes visszatekintést olvashatsz itt). Méretüknél fogva egyértelmű a felelősségük és iránymutatásuk fenntarthatóság területén. Erről kérdeztem Dénes Györgyöt, a Normark hazai ügyvezetőjét!
Nekünk horgászoknak a legelszántabb környezetvédőknek kellene lennünk, hiszen a hobbink jövője függ ettől. Mégis a sok kis egyéni felelősség mellett/ előtt a legnagyobbaknak kellene lépnie. A világ egyik vezető horgászcikkgyártójaként hogyan álltok ehhez a kérdéshez?
A Rapala VMC régóta elkötelezett a környezetvédelem mellett. 2020. december 16-án jelent meg a cég közleménye az új környezetvédelmi stratégiáról, de a cég korábban is elkötelezett volt a fenntartható növekedés mellett. Legegyszerűbb példája ennek az EcoChoice Monthly, ami a Rapala saját belső online kiadványa, és amin keresztül a dolgozók minden hónapban megismerkedhetnek a témával kapcsolatos legfontosabb eseményekkel. Elképesztő számú kollégánk követi ezeket a posztokat, ami azt mutatja, hogy nagyon sok embert foglalkoztat a környezetvédelem kérdése a cégnél.
Elképzelhető olyan, teljes értékűen használható horgászcikk, ami újrafelhasznált anyagból van?
Nemcsak hogy elképzelhető, hanem már el is készült. Ez nem más, mint a SUFIX RECYCLINE, aminek minden egyes eleme újrahasznosított anyagból készül. A monofil zsinór alapanyaga a divatiparból már jól ismert Econyl, amely többek között az óceánokból kihalászott hálók és horgászzsinórok és újrahasznosítható nylon kombinációja, de a spulni is teljes mértékben recyclied és a külső csomagolás is 100% újrahasznosított papírból készül. Az Angling Times-ban jelent meg egy bemutató cikk erről a termékről.
Mi várható a következő években akár a csomagolások változása, akár a termékek alapanyaga tekintetében?
Végtelenül fel fognak gyorsulni az események. Azokat a gyártási folyamatokat, ahol a környezetszennyezés mértéke csökkenthető, rövid távon mások váltják majd fel és a csomagolásban is rövidesen nagy számban fogunk környezetbarát módszerekkel találkozni. Nálunk például a Marttiini a közelmúltban vezette be a műanyagmentes csomagolást, ami, nem kell mondani, 100%-ban újrahasznosított anyagból készül.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Nálunk a karbonlábnyom elemzése még gyerekcipőben jár, de pusztán ezzel az egy lépéssel kb. 50%-os karbon megtakarítást érhetünk el. A Rapala wobblerek csomagolása ugyancsak teljesen megújul, ami pedig a legcsodálatosabb, hogy Finnországban (a Rapala és az egyik vezető kiskereskedelmi lánc kezdeményezésében) kampány indult a használaton kívüli csalik összegyűjtésére, amiket kisebb felújítás után hobbijukkal most ismerkedő fiatal horgászoknak juttatnak el. Mi mindig örömmel állunk ilyen kezdeményezések élére.
Hogyan lenne fenntartható a horgászat szerinted?
A legegyszerűbb az lenne, ha mindenki megtenné a tőle leginkább elvárhatót. A horgász nem szemetel a vízparton (persze máshol sem), a gyártó környezetbarát megoldásokat alkalmaz a termékek előállítása során, a sajtó és a kereskedők szintén aktívan közreműködnek valamennyiünk gondolkodásmódjának megváltoztatásában, a vásárlók pedig megértik, hogy minden mindennel összefügg és ezek a változások mindannyiunkért vannak:
ha szennyezettebbé válik a környezetünk, számos olyan dolognak kell búcsút intenünk, aminek a használata a múltban előidézte azt.
Ez átalakíthatja a vásárlási szokásainkat, átalakíthatja a hobbinkhoz való viszonyunkat, de végső soron minden egy irányba mutat, minden azért történik, hogy minél tovább ugyanilyen formában élvezhessük azokat a pillanatokat, amiket kedvenc elfoglaltságunknak hódolva a vízparton töltünk. És nyilván vannak szereplők, akiknek el kell kezdeni valahol és élére kell állni az ilyen kezdeményezéseknek. Ki más tegye meg, ha nem az olyan nagy cégek, mint például a Rapala…
***
Legyen így! Ha bármilyen híretek van, a magazinunk nagy örömmel megosztja a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos fejleményeket!
Horgász-Zóna