Ívás utáni túráink és tapasztalatok

Amikor vége a pontyok ívásának, új időszak kezdődik a pontyhorgász számára! Nézzük, mivel érdemes horgászni a nyári potykákra!
Kitavaszodott, és beszámoltunk év eleji túráinkról és élményeinkről. A tavasz végeztével állóvizeink vízhőmérséklete elérte a 18-20 fokot, ezért beindult egyes bajszos barátaink testében a számukra várva várt örökölt biológia folyamat, az ívás.

Ezt megelőzően nagyon szép fogásokról számoltunk be, majd részt vettünk szervezőként az V. Royal Carp Baits Bojlis Kupán az Arizóna Carp Laken. Majd a verseny végeztével letettük a lantot egy kis időre, mivel úgy gondoltuk, hogy a halak nászát nem zavarjuk meg, adunk nekik egy kis időt, hogy végezzék el azt a szükséges feladatot, amely őket is megillett a fajfenntartás érdekében. Mi sem örülnék neki, hogy folyamatosan csengetne a postás a sosem kívánt szórólappal :).

Tudományos prezentációkat olvasva elméletileg nem befolyásolja a horgászat az ívást, de nem is tesz jót neki. Ezen időtartam alatt tudni kell, hogy az ívás időszakában (május-június) a halak kapókedve és táplálkozása nem az igazi, így nem produkálják a tavaszi felmelegedés után bekövetkezett növekvő kapástendenciát, sőt erős csökkenés figyelhető meg. A változás oka az a felismerés, mely szerint az ívó halak nem, vagy minimális mennyiségben vesznek élelmet magukhoz. Beszélhetünk élővízről, bányatavakról és úgynevezett mesterséges tavakról, amelyek intenzíven vannak telepítve, de mindenütt megfigyelhető a fent nevezett folyamat során bekövetkezett kapástalan időszak.

Az ívás időtartamát konkrét intervallumban nem lehet meghatározni, de általában május-június hónapot igénybe szokta venni, mivel közre játszanak az abiotikus környezeti tényezők. A bekövetkezett nyári felmelegedés alkalmával a víz hőmérséklete és szerves összetétele jelentőset változott a tavaszi vízhez képest, így a túrák során mind szerelékben és mind csaliválasztásban eltértünk a tavaszi túrák során alkalmazott dolgoktól.

Az ivás utáni időszakban ismét szerencsét próbáltunk három horgásztavon. De mint ezidáig is, első utunk a Horgász-Zónába vezetett a III. kerület, Szentendrei útra. Minden túránk előtt nézzünk valami újonnan befutott dolgot, mivel szükség van mindig valami megoldásra az előző horgászatok során történt esetleges halvesztések és minőségbeli problémák kiküszöbölése miatt.

Jelen írásomban a három horgásztavon tapasztalt és tesztelt dolgokat szeretném bemutatni, ami segítséget nyújt majd esetlegesen a változatos mederfenekű kavicsbánya és az iszapos mederfenekű tavakon szerezett tapasztalatokról. Túráink során mind a behúzós és mind a dobálós horgászati módszereket is alkalmaztuk és ennek függvényében vásároltuk meg hozzá a szükséges eszközöket.

A cikk további szakaszában a dobálós módszernél tapasztalt dolgokat, és levont konzekvenciákat szeretném bemutatni.

Tavaink egy részén nem megengedett a behúzásos és egyéb eszközzel behordott végszerelékes horgászati módszer, így maradt hátra a dobálás. Az etetés hatékonyságát befolyásolja, hogy milyen távolságban akarunk horgászni, mennyire vagyunk pontosak és mekkora mennyiséget akarunk bejuttatni. Erre az utóbbi módszerre tekintettel az etetés bejuttatása végett vásároltunk egy-egy Silstar Yokuzuna 5,5 lb-s spod botot, egy D.A.M HRX 80 –as nyeletőfékes orsót valamint a hozzá illő nagyméretű spombot és parittyát.

Megmondom őszintén, elég kellemeset csalódtam a vásárolt termékekben. A dobálós technikát volt szerencsém kipróbálni a Földesi horgásztavon, ahol 100-120 méteres etetéseket kellet megdobálni és azt meghorgászni. A tóról azt is illik tudni, hogy átlagosan 10-20 cm vastagságú iszap található a mederfenéken, de emellett kemény agyagos aljzat is fellelhető egyes szakaszokon. Ezeket a kemény részeket megkeresve (helyiek tájékoztatása szerint) pontos dobásokra volt szükségünk az elég nagy távolság mellett.

A Földesi tó halállománya igen változatos. A célkeresztben szereplő 10+ halak a tónak a 90’ években történő megnyitását követően kerültek betelepítésre, 1-2 kg-os súlyban. Az évek során a természetes tápláléknak köszönhetően nőttek meg ekkorára. Ezen a vízen nem sűrű kapásokra kell számítani, naponta 1-5 kapás az általános a bojlis horgászat során.

Az etetésre szánt anyagot – bojli, pellet, magkeverék - két fajta módszerrel juttattuk be. Egyrészt szemes formában, másrészt gombócolva. Nézzük elsőként a pelletek és bojlik etetését. Ezen a túránk alkalmával kipróbáltuk az új Bait-Tech Select Halibutos pelleteit, amelyeket 3 kg-os vödrös kiszerelésben hoztak forgalomba.

A Select pellet vödör tartalma kiváló minőségű halibut pellet, vegyes méretben. Elsősorban az etetés gazdagításához ajánlják, a különböző szemcseméretű pelletek időben folyamatosan, sokáig ott tartják a halakat! A vödör 8-20mm-es méretű pelleteket tartalmaz egyaránt, a 16 és 20-as méretek fúrtak, így csalizáshoz is használhatók.

Az eredetei spomb-ot össze se lehet hasonlítani az utángyártott hasonmásaival, amiket igaz, hogy töredékéért árulnak de annyit is érnek. Egy nagy nullát. A szomszédos sporinak olyan fajtája volt, de kb. 3 darabot használt el belőlük a 72 órás túra alkalmával, ellenben velünk. A miénk az bírta a sarat, kb. 10 kiló etetést juttattunk be vele.

A bot és az orsó is magasan átlag felett teljesített. Nem hinném, hogy ehhez a technikához szükség lenne e bármiféle flancos márkára, hiszen ez a módszer egy úgymond piszkos munka. Ilyenkor az ember nem azt nézi, hogy jaj szegény bot meg orsó, hanem, hogy az etetés a helyén legyen és mielőbb behúzza a várva várt bajszos barátainkat. Eleinte egy két dobás olyan nagyra sikeredett, hogy a későbbiekben csak nehézkesen tudtuk meghorgászni. Annyit még szeretnék mindenkinek a figyelmébe ajánlani, hogy dobókesztyű használatát nem mellőzzék!!!

A következő eszköz az etető parittya, ami elsőre elég bizarrnak tűnhet.. A parittya egy nagyszerű eszköz, ha nagy távra sokat akarunk etetni. Gyakorlatilag egy kosár egy erős zsinór végén, amit ugyanúgy szerelhetünk fel, mint egy rakétát, aztán megtölthetjük bármivel. Amikor bedobunk, a parittya messzire lövi az etetőanyagot, de nem követi a teljes távon, tehát nem kell 100 méter zsinórt feltekernünk. Némi gyakorlással pontosan tudunk dobni vele, a távolság pedig elképesztő. Ahhoz, hogy kihasználhassuk az előnyeit, némi előkészület szükséges. Javasolt előre elkészíteni az etetőanyagot, golyó formában, és száradni hagyni, amíg megkeményedik. Érdemes odafigyelni a golyók méretére is, nem szabad túl nagyokat készíteni. Nagyszerű mulatság, meg fognak döbbenni milyen távolságra lehet elhajítani! A főzött magvakat is dúsítottuk 10%-ban pellettel és tört bojliszemekkel.

A gombócoláshoz a kívánt állag elérése miatt igénybe vettünk etetőanyagot és ragasztót is. Az etetőanyag ragasztóra azért van szükség, hogy a gombóc bomlási időtartamát tudjuk vele eltolni, illetve jó kötést biztosít a gombócnak, amely nem esik szét a nagy távolságú dobás következtében. Etetőanyagból én szívesen használom a Bait-Tech etetőanyagit és method mixeit, amelyek árban is megfizethetőek és minőségben is megállják helyüket mind az ilyen féle felhasználás, mind a feeder horgászat terén.

Megtörtént az etetés bejuttatása. Ez tevékenység kb. mindent összeszámítva egy órát vett igénybe. Etetésenként egy alkalommal 3-3 dobás szemes és gombóc etetőanyagot juttatunk be, ami meg is hozta a várva várt hatást. Kis idő elteltével késő délután egy gyönyörű nyurgaponty vette fel a csalit, amely egy szem fűszeres bojli volt meglebegtetve fehér színű pop-up-al.

Ezután jó ideig kapás nélkül voltunk. Az etetésen láthatóan nagy mozgás volt látható, de ezt követően kapás nélkül maradtunk. Reggeli ébredés után ismét etetés következett, aminek eredménye pár darab 1-3 kiló közötti ponty. Este ismét eljött az etetés ideje, amikor helyenként 1-1,5 kg anyagot juttatunk be a fenti módszerrel. És végre megjött a várva várt pillanat. Éjfél magaslatában megszólalt a jelző csendesen. Akasztás után jött egy 20 perces fárasztás, amelynek eredménye egy gyönyörű 19,10 kg tükörponty lett a vége.

Véget ért a 72 órás túránk a tavon. A fenti módszerrel történt etetés meghozta a hatását, köszönhetően a Bait-Tech csaliknak. A bemutatott pelletekből horgászatunk során 1-1 kg-ot, az etetőanyagból 2-2- kg-t használtunk el az aprómag és bojlik mellett, ami számomra gazdaságosnak mondható. De emellett nagy élményben és sikerekben volt részünk, hiszen a túránk során kifogott halak magukért beszélnek, valamint azt is figyelembe véve, hogy nem egy nagyon intenzíven telepített tavon töltöttük el azt a 72 órát.

A folytatásban a következő cikkemben a bányatavi horgászatok során szerzett tapasztalatokról szeretnék majd beszámolni. Addig is görbüljön mindenkinek! C&R!