Ki a kicsit… (néhány gondolat az apróhalazásról)

Talán az egyetlen olyan módszerről van szó, amivel mindenki találkozik, aki a szabadidejét a vízparton halfogással kívánja eltölteni. Méltán nevezhetjük a horgászat alfájának, hiszen a legtöbbünk a partszéli apróhalazással ismerte meg a horgászatot. Akik végigjárták a horgászat „iskoláját”, tudják, hogy ez az egyik legfontosabb alapköve annak, hogy valaki tényleg megtanulja az alapokat és gyorsan megszeresse a horgászatot.

Ha kicsit továbbgondoljuk a dolgot, nagy szerepe van (és maradjunk hétköznapi fronton) a rablóhalas horgászatban is, hiszen a horogra szánt csalihalat is meg kell fogni valahogy. Ilyenkor nem mindegy, hogy a várva várt süllőzés előtt mennyi időt töltünk a „beszerzéssel”. Tapasztalatok híján kínlódássá válhat az egész, míg megfelelő ismeretek birtokában gyorsan meg tudjuk szedni a kívánt mennyiséget. Ha pedig a versenyhorgászat szemszögéből tekintjük a témát, sok esetben adódik olyan helyzet, amikor a pontyok és termetes dévérek helyett a snecik szorgalmas gyűjtögetése hozza meg a legjobb eredményt.

Mindezek mellett azért szórakozásnak sem utolsó…

Vegyük sorra, miként lehetünk eredményesek.

Elsőként le kell szögeznem, hogy az apróhalazás alatt a partközelben tartózkodó halak felszín alatti vagy vízközti horgászatát értem, ami nem ugyanazt a felkészültséget igényli, mint amikor fenékre dobott etetőanyaggal próbálunk horgászni. Itt a zsákmány túlnyomó részét küszök teszik ki, kiegészülve egy-egy vörösszárnyúval, esetleg karikával vagy dévérrel.

Alkalmanként több százat is zsákmányolhatunk belőlük

A legfontosabb eszközök ilyenkor a könnyű, tűspicces, 2-5 méteres hosszúságú spiccbotok. Ezek közül mindig a part adottságainak és a halak viselkedésének legmegfelelőbbet próbáljuk kiválasztani. Ha általánosságokat próbálunk keresni, talán a 3 vagy 3.5 méteres botok kerülnek legtöbbször a horgász kezébe.

Több bottal könnyebb alkalmazkodni a körülményekhez

A botokra kerülő szerelékek elég változatosak lehetnek. A fő szempont, hogy sok kapásra számíthatunk és az ereszték ritkán haladja meg az egyméteres hosszt. A legjobbak a rövid, acélszárral ellátott úszók. Küszözésnél ezeknek két fő típusa van. A csepp alakú és a pálcika formájú úszók. Az előbbi az ún. „ritmushorgászatkor” kerül elő, amikor nagy mennyiségű halra horgászunk, míg a hosszúkás forma akkor, ha a küszök finnyásan veszik fel a csalit. A jól használható úszók mérete általában 0.3 és 1 gramm között mozog, ami nagyban függ a bothossztól, az időjárás viszontagságaitól (elsősorban a szélre gondolok) illetve attól, hogy a halak a gyorsan vagy a lassan süllyedő csalit részesítik előnyben.

Két klasszikus forma

Ahány ház, annyi szokás… a zsinór vastagságával kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Tekintettel arra, hogy a szerelék nagy igénybevételnek van kitéve, a túlzottan vékony zsinórok hamar elfáradhatnak. Véleményem szerint egy 12-14-es zsinórvastagság már elég ahhoz, hogy ne kelljen a szakadástól tartani. A szerelék elkészítésénél érdemes arra törekedni, hogy az ólmozás 6-8 darab, lehetőleg egyforma méretű sörétből álljon. Ezeket főként egybehúzva használjuk, ezáltal kapunk egy merev szakaszt a zsinóron, amely kevésbé lesz hajlamos a gubancolódásra. Ha óvatos kapásokkal van dolgunk, érdemes a legalsó ólmot 1-2 centire eltávolítani a többitől.

Az ólmozás

A 18-20-as méretű hosszúszárú horgok a legmegfelelőbbet

Mivel olyan halakra horgászunk, amelyek természetüknél fogva a víz felső rétegében szeretnek tartózkodni, az etetőanyagunkat is ehhez kell igazítanunk. Mindenképp olyat válasszunk, ami nagyon finom szemcsékből áll, ezáltal vízre érve jól látható felhőt képez.

Küszöző etetőanyagok

Sűrűn, de kicsi adagokban dobott anyaggal kell ezt a felhőt pótolnunk, hogy a halak érdeklődését a horgászat során végig fenn tudjuk tartani. Ha az etetésből kimarad egy-egy ütem, az általában a kapások csökkenésével jár. Az etetőanyagok túlvizezett állapotban működnek a legjobban. Ha a keverékből gombóc formázható, nem vizeztük meg eléggé. Az állagát úgy kell beállítanunk, hogy vízre érve azonnal nyisson, viszont még dobható is legyen. Minél közelebb horgászunk a parthoz, annál könnyebben boldogulunk a hígabb etetőkkel is, de arra érdemes odafigyelni, hogy vegyes halméretnél a túlzottan vizes etetőanyag jobban koncentrálja az apróbb, akár ivadék méretű halakat.

A merítőt most a táskában hagyhatjuk

Minden horgászatnál gyűjthetünk hasznos tapasztalatokat. A halak a körülmények függvényében máshogy viselkedhetnek. Az eredményesen meghorgászható mélység akár napszakonként változhat, illetve az sem mindegy, hogy süt-e a nap vagy borús időben próbálkozunk. A halak közelsége miatt a parton igyekezzünk óvatosak lenni. Ha a vízben van némi növényzet, ami biztonságot nyújt az apróságoknak, szinte a lábunk alá is kicsalhatók. Ellenkező esetben a hátulról sütő nap által vízre vetődő árnyékunk is zavaró lehet, mint ahogy egy túlságosan rikító színű öltözet is riasztóan hathat. Előfordulhat, hogy a kellő biztonságérzetet épp az általunk kialakított felhő adja és a halak így az etetésünk mögötti sávban rendeződnek. Ilyenkor érdemes olyan távolságra etetni, amin kényelmesen túl tudunk horgászni az épp kezünkben lévő bottal.

Ha pedig meguntuk a küszök kergetését, érdemes egy fenékre vagy picit az fölé mért eresztékkel és egy hosszabb bottal az etetésünk alá horgászni. Az bizony sokszor tartogat meglepetéseket…

Az apróhalak sokszor helyünkre vonzzák a ragadozókat

Egy nem túl nagy bodorka az etetés alól