Október végi horgászat a Tisza-tavon...

Szerencsére, nem adta meg magát könnyen az idő az ősznek, és így közel 20 fok kürüli nappali hőmérsékletet ígértek arra a hétvégére. Nem volt hát mese, menni kellett. A hosszú hetek óta uralkodó magas légnyomás nem túlságosan kedvezett ugyan, de a rendelkezésünkre álló szabadidő végül mindent felül írt...

Már megszokhattuk, hogy a sokáig a kitartó jó idő, vagyis a "vénassszonyok nyara" remek lehetőséget teremt a Tisza-tavon is a pontyhorgászatra. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az ezidőtájt a parton sorakozó pontyos sátrak látványa, vagy épp a sok-sok csónakos horgász jelenléte a vízen. Evett is a hal mindenfele, folyamatosan érkeztek a hét közben hozzám a jó hírek. Kikötőmből, a csónakomat egy szélvédettebb, csendesebb öböl felé irányítottam, és a még éppen el nem fonnyadó - süllyedő növényi szálak közt, kezdtük meg apámmal a halak megkeresését.

A vénasszonyok nyara kifejezés, a német nyelvből került át a magyarba a 19. században. Az "Altweibersommer" szó a szakértők szerint annak a megfigyelésnek a következménye, mely szerint a kora őszi, bágyadt napsütésben a szálló ökörnyál az idősödő hölgyek ezüstös hajszálaira hasonlít.

Volt nálunk csukázó összeállítás is, és nagyon adta volna magát a helyzet, ám a jól felismerhető kishalsereg gyakori látványa a vízen, elvette a kedvünk az egyébként általunk oly annyira kedvelt klasszikus csukázástól. Kedvelt ragadozónk ilyenkor ugyanis még kedvére válogathat a rendelkezésére álló bőséges táplálék kavalkádból. Később majd persze fordul a kocka, de arra még jópár hetet várni kell...

Remek keverékünk, rendre, hamar gazdára talál a Tisza-tavon...

Pontyra hangoltunk tehát, és ehhez jó adag SUPER NATURAL ALLSTAR-t kevertem be. Tapasztalataim szerint ez a fajta mézes-pálinkás anyag nagyon jól működik itt a Tisza-tavon. Mivel a növényi szálak gondot jelentettek az ide-oda "kalimpáló" horogelőke miatt, így alaposan beledolgoztam a gombócba azt is dobás előtt. Magyarán: egy rögtönzött "method" lett a hagyományos bordás kosaras montázsból...

Klasszikus októberi pálya, amely már látványnak is nagyszerű...

Apám nemsokára egy forró kávé elfogyasztását javasolta, amelyről egy általa hozott termosz gondoskodott. Dícsértem is érte, hisz nagyon jól esett a még hűvöskés reggelben elfogyasztott koffein mennyiség. Hiába na, jó az "öreg" a háznál! Felébredve, kissé felgyorsulva folytattuk a horgászatot, ám ekkor még spicceink síri csendben néztek farkasszemet a barnuló sulyomerdővel...

Gyönyörű halunk, a haldoktornak is becézett: compó...

Első kapásunk egy kiló feletti kárász volt, aztán hamarosan, egy nagyon szép compónak örülhettünk. Ez a halfajta kiemelten védett itt a Tisza-tavon, így egy klassz fotó után, gyorsan vissza is engedtük éltető elemébe. Gyorsan peregtek a percek, teltek a rövidkének tűnő órák. Talán a varázslatos környezetbe való belemerülés tette az időt olyan érzékelhetetlenné, de hamarosan már a kora délután érkezett el.

Az ilyen halak megfogása természetes közegükben, számomra egyet jelent a nagybetűs horgászattal...

A szépséges táj mellett azért folyamatosan a vízet is kémleltem és nem is hiába: egy jó halat láttam fordulni a növény közepén... Nem sokat vacakoltam, azonnal a "látott hal" felé dobtam kosaras szerelékemet. Bíztam benne, hogy hamarosan kapásunk lesz, így izgatottan figyeltem a spicceket. Bejött az elképzelésem, hisz hamarosan egy bődületes erejű húzás érkezett, amire gyorsan reagáltam is. Izgalmas tusa kezdődött a hallal, hisz a ponty ösztönei szerint igyekezett a védelmet jelentő növénytengerbe menekülni. Hamarosan kiderült azonban, hogy mi bizonyultunk ügyesebbnek, így pár perc múlva egy pazar tőpontyot fotózhattunk le, majd engedtünk is gyorsan vissza az egyre hűvösebb, októberi Tisza-tóba...