Ősszakállú pontyok

„Mi is jut az ember eszébe az őszről?” Hát mi más, mint elmúlás, a kiöregedés. A természet ilyenkor kiöregedik, és minden ledermed, vagy lelassul. Az éjjelek hosszabbak lesznek, és csodálkozunk, hogy ilyenkor, amikor most már sötét van, nyáron, a strandon úszkáltunk a forróságban. De ennek vége, DE majd egyszer újra eljön a nyár, vagyis nincs vége.:) A természet korforgása az élet alapkoncepciója. Hiszen ilyenkor érik be a föld és pihen minden, hogy tavasszal megújult erővel kezdődjön az év.
Így van ez a vizeken is. A tavak és lassabb folyók felszínén megjelennek az első hártyák, amik elriasszák a ’didergős’ horgászokat és visszaűzik őket a meleg házba, hogy inkább álmodozzanak a horgászatról, és ne gyakorlatban űzzék azt. Ám az ősz, és a hideg idő tartogat olyan élményeket, amiket nem könnyen felejt el a horgász-ember. Gondolok itt a szebbnél-szebb csukákra, vagy süllőkre, amelyek könnyen szákba terelhetők, hiszen az ’életbemaradási’ ösztönüket használjuk ki. Minél nagyobb zsírréteg felhalmozása a céljuk, hogy a telet és a hideget túléljék. De hagyjuk a csukát, nem ő cikkem fő hala, hanem a horgászok ’aranytéglája’ a ponty. Ő is arra készül, hogy iszapba fúródva teleljen. A hideg közeget érezvén a pontyok anyagcseréje lecsökken, és arra készteti őket, hogy készülődjenek a télre. Emiatt inkább a fehérjében gazdag tápanyagforrásokat keresik. Gondolok itt az apróbb lárvákra és vízibogarakra. Én még bízok az étvágyukban ilyenkor az ősz derekán, és néhány villányi ismerősömmel ezt be is kívántam bizonyíttatni.

A csupasz fák azt jelzik, hogy itt volt valami…

Előző este már mindent bepakoltam az autóba, hogy ne kelljen másnap reggel a hidegben bíbelődni. Szívmelengető érzés volt az odafelé, hogy nem egyedül fogok lógatni, hanem jó barátaimmal, akik Villányban élnek. Reggeli üdvözlés és máris indultunk Kistótfalura, ahol az 5tó horgászrendszer található. Ez a hely önbizalommal tölt el mindig, amióta ide járok, mindig sikerben örvendezhetek. A halőrháznál kiváltottuk a napijegyet, majd elindultunk a helyszín felé. Csabi barátomat -aki igencsak önbizalommal teli egyéniség-már régóta ismerem. Sokszor segítettem neki olyan területeken, amiben nem volt biztos és hát néha ezt vissza is kapom. Én egy feederrel és egy bojlis bottal próbálkoztam. Kíváncsi voltam, van-e ilyenkor különbség a technikák között. Két barátom hagyományos fenekező készséggel horgászott.

A horgászhely(ek)

A horgászhelyre érve és ’körülszaglászva’ a tájat, megfogalmazódott bennünk az, hogy itt még él-e egyáltalán valami. Egy-két bíztató pontytúrás a vízen, egy-két törpeharcsa a víz tetején. Ezek a jelek talán elegendőnek bizonyultak, hiszen a reggeli hideg ellenére, a tó fenekén még ’halbarát’ körülmények uralkodnak.

Elsőként az etetőanyagot kevertük be, ami édes jellegű volt. A lehűlő vizekben ajánlatos az édes ízvonal, ami jó tömény. Ezt fél doboz konzerv kukoricával dúsítottuk. De nem csak az etetőanyagba került, hanem a vízbe is a Csabi-fele házi etetőrakétával, ami igen jól működött.

Az etetés

A mix

Mindhárman egy vödörből gazdálkodtunk ami bőven elegendőnek bizonyult. A csalikból mindenki mással próbálkozott, hátha megmutatja magát, melyik a jó. Zotya gilisztát, Csabi pelletet és gilisztát, én gilisztát kukoricával és pelletet kibalanszírozva.
Bedobáltunk és vártuk a fejleményeket és közben történeteket meséltünk, vagy csak bámultunk, mint az albán szamár a ’kapásjelzőre’. Egy óra ázás után Zotya karikája erősen felvágódott a bothoz. Egy szép kis másfél körüli pontyocska mutatta meg magát, aki egyből a szákban landolt, hiszen ilyenkor igazi csemege, a sült ponty fokhagymával. Én is erre vágytam. Egy fél órára rá Csabi következett, aki egy szép 2 kilós példánnyal kápráztatott el minket.

Pontypáros

Ezek után nekem kellett volna következnem, de nem következtem:). Még egy ideig nem. Átváltottam én is gilisztára, de semmi érdeklődés nem mutatkozott, még az érzékeny feederspiccen sem. Így hát csak várni tudtam és taktikát próbálgatni. De a gilisztát erőltettem továbbra is.

Zotya a feedernél figyel

Majd dél felé-amikor egyáltalán nem számítottam kapásra-a fedderspicc meggörbült és egy ponty mutatkozott. De olyannyira csekély erővel rendelkezett, hogy kárásznak véltem. Kilón és méreten felüli darab. Ennek is örülni kell, mert aki a kicsit nem becsüli, az a nagyot nem érdemli.

Végre…

Mivel mindhárman megfogtuk a magunknakvalót, ezért elindultunk hazafelé, hiszen a szabályok ezt írták elő.

A peca barátokkal néha jobb, mint egyedül. A vízparti mókák és az a versengési ösztön, ami nekem akkor igen magasra ugrott, az feledhetetlen. Eszmét cserélünk, tanítjuk egymást. Egyszóval együtt jobb.

Pontymámor triplán

A cikk megírásáért külön köszönet Csabinak és Zotyának.

Horváth Ádám
Fejes Csaba
Zöld Zotya
OKUMA horgászbot és- orsó bemutató nyílt hét