Pontyok fagypont alatt...

Az idő kegyetlen gyorsasággal telik... már december elsejét mutatta a naptár, amikor cimborámmal, Barta Mátéval, végre össze tudtunk hozni egy közös pecát. Nem variáltuk nagyon túl, kiszemelt helyszínük egy alig órányira található kisebb vízterület volt...

"...Nincsen csillag, a fák feketéllő törzse hatalmas.
Megfagy az őz nyoma is. Készül le a völgybe a farkas..."

Téli tipp 1.: "A téli hónapok legfontosabb kérdése minden bizonnyal a 'Hova is menjünk'? Érdemes ilyenkor a területre kisebb, de a szokásosnál mindenképp nagyobb halsűrűségű vizeken szerencsét próbálni. Különösen a rövid - 1 napos - pontyhorgászatokon fontos, hogy ne autózással teljen az értékes idő, vagyis a lakóhelyünkhöz közelebb eső vízterületeket érdemes favorizálni..."

Kissé ingerülten pakolásztam a felszereléseim között - hajnali négy óra tájt - közben az időjárást szidtam magamban. Hirtelen jött be a hideg, mit a "hideg"... a fagy. Mínusz nyolc... és mi pont ma... Az autóm szélvédője gyászos dörmögéssel pergette le magáról a ráfagyott "telet"... Egy óra volt az út, bekanyarodtam a tóhoz, miközben épp az futott át agyamon: vajon nincs e jég alatt a víz!? Szerencsére megérkezésünkkor azt tapasztaltuk, hogy a tónak csak a fele fagyott be...

Téli tipp 2.: "A kérdésre, hogy kell-e télen etetni, a válaszunk: mindenképpen igen! Az általunk javasolt csalogatóanyagok közt kiemelt fontosságú komponensek közé tartozik a csemegekukorica, a kisebb pelletek és a csontkukac. Lényeges, hogy több helyet érdemes pár marék anyaggal ilyenkor megszórni. A befolyók vagy kifolyók környéke, a mélyebb halárkok vagy az akadók lehetnek téli haltanyák, valamint az év közben horgászott és így megjelölt bóják, tartások a további kiemelt célterületek. Csalogatóanyagaink közé mindenképp juttassunk olyan pelleteket vagy felezett, negyedelt bojlikat, amelyekkel egyébként az adott vízen eredményesen horgásztunk a főszezonban!"

Mátéval egy tartalmas és komplett etetést állítottunk össze, amelynek lelke a Bait-Tech 8 mm-es Halibut Marine pellet és a csemegekukorica volt, na meg egy kis csontkukac! "Ez kell ám a téli halnak!" - mondtam társamnak, majd a szemközti oldalra átgyalogolva egy etetőlapát segítségével végeztünk "csalogató" etetést. Na, persze nem a vakvilágba szórtunk... A horgásztársam által már ismert "hot pontok" kerültek fókuszba. Nagyon jól jött ekkor társam profi helyismerete, ami valljuk be egy rövid téli horgászaton kincset ér!"

Téli tipp 3.: "Fontos tényező, hogy a téli horgászatainkon a magunkkal vitt felszereléseinket igyekezzünk logikusan minimalizálni. Nincs is megnyugtatóbb a fagyos horgászatokon, mint az a tudat, hogy a kiegészítőink nem lepik el az egész partot, de minden nálunk van amire csak szükségünk lehet. Egy kis otthoni "száraz" gyakorlatozással, higgyétek el össze lehet pakolni felszereléseinket egy táskába..."

Ezután egy forró kávét főztem és eközben átbeszéltük a taktikát. Tervünknek megfelelően én method módszerrel kezdtem, míg Máté bojlis végszereléket alkalmazott és azon PVA-t használt. A hőfok nem igazán akart emelkedni, így -3 fokban, izgalmas perceim következnek az aprócska feeder gyűrűkkel... Bőszen harcolok a jéggel, míg társam mosolyogva nézegeti állványra helyezett gusztusos bojlis botjait. Az első kapást mindjárt társam könyvelte, aminek nagyon megörültünk! A tettes ezúttal egy kisebb potyesz volt, ám jól mutatta, hogy csalogatóanyagaink működőképesek! Máté PVA hálóba töltött halibut pelleteket alkalmazott egy kis The Juice folyadékkal leöntve, míg csalinak egy balanszírozott halibut pelletet.

Téli tipp 4.: "Télen nem csupán ajánlott, hanem kötelező is a forró tea fogyasztása és persze a megfelelő táplálkozás. Étlen, szomjan a hideg is jobban felőrli a szervezetet. Sokszor az a bizonyos utólsó kapás dönti el a napot, ami a fényváltással érkezik... Egy bögre forró tea vagy kávé éberen és aktívan tartja a téli pontyhorgászt!"

Én method kosarat és abban "B.C. mixet" használtam, míg csalinak a 8 mm-es "wafterseket" preferáltam... Pár pillanat múlva nekem is egy gyönyörű kapásom következett! Minden perc ajándék ilyenkor a karikába hajló bottal... és a szépen küzdő téli töves azonnal mosolyt csalt a kissé fagyott ábrázatomra.

Téli tipp 5.: "Ami a téli csalikat illeti, érdemes mindenképp a kisebb méretek felé nyitni. Egy-egy jól megválasztott méretű, de mindenképp friss és jó minőségű, magas tápértékű, attraktív bolji vagy pellet átsegíthet minket a kapástalanság mostoha pusztaságán. Előszeretettel alkalmazzuk ilyenkor a wafters csalikat vagy az egyéb módon kibalanszírozott csalivariációkat. Sokszor jól jön egy figyelemfelkeltő színű csali... és persze egy kis élő anyag is segíthet a halakat kapásra ingerelni."

Ezt követően újabb kapások jöttek, de bosszantó módon jó pár lemaradásunk is volt. Mivel volt már halunk, mérgelődés helyett inkább egy forró teát készítettünk... ami a cseppet sem kellemes időben igazán jól esett. A hőfok továbbra is fagypont alatt volt, így nagyon keserves volt a feederbottal horgászni. Ugyanakkor igaz ami igaz, a kapások most a finomabb method technikára jöttek. Nagyon szép halak érkeztek és így izgalmas fárasztásokat élhetünk meg társammal. Az egyik kapás után alaposan "benne maradt" Máté kezében a bot... A szép ív jelezte, hogy egy nagyobb hal kívánta meg a finom falatot. Legalább 15 perc izgalom következett, majd egy gyönyörű színekben pompázó decemberi tükrös törte át az dermedten hideg felszínt... Ez az... Csaptuk össze a tenyerünket... végre egy 10 feletti!

Egy gyors fotó után, ment is útjára a szép hal, ami nagyon boldoggá tett mindkettőnket. Nekem ezután újabb pontyok jöttek, Máté meg is jegyezte, hogy milyen szépen "muzsikál" a B.C mix és a method készség... Valóban több akcióm volt a finomabb szerelékre, ám úgy éreztem: valami még hiányzott aznap számomra...

Téli tipp 6.: "A lehetőségekhez képest igyekezzünk a kifogott halakat nagyon gyorsan ellátni és visszaengedni a vízbe. A napközben feljegesedett bölcsőt folyamatosan tartsuk megfelelően nedves - tehát jégtelen(!) - állapotban, így is ügyelve a halak épségére. Szép-szép egy téli halas kép... de a legfontosabb a kifogott hal védelme!"

A délután hamar elérkezett és úgy éreztük, hogy szinte percről-percre tovább süllyed a hőfok... Már négy óra is elmúlt, amikor a fogyatkozó fények között, egy újabb szép kapás után, felrobbant előttem a víz...Így történt, hogy az igazi ajándék számomra szinte az utolsó dobásra érkezett, egy pazar 10 pluszos tokhal személyeben, amit már sötétben fotóztunk.

Összességében tehát, egy rendkívül eredményes napon voltunk túl Mátéval. Sikerült szép halakat fognunk és további értékes "hidegvizes" tapasztalatokkal is gazdagodtunk. Arról, hogy milyen terveket szövögettünk társammal az első közös horgászatunkon...!? Erről, ígérem még ebben az évben hallani fogtok!