Tőzegtavi kalandok... mert április a legjobb!

"Tavasz van bizony!" Szinte kiáltok útitársam felé, amikor március legutolsó napján, "végre" magunk mögött hagyjuk a Pestet és Budát. Nekem úgy tűnt, mintha egyre csak mázsás súlyoktól szabadulnánk meg, ahogy faljuk a kilométereket új kalandjaink fel...
"...Tavasz van, tavasz van, gyönyörű tavasz, a vén Duna karcsú gőzösökre gondol,
Tavasz van! Hallod-e? Nézd, hogy karikázik mezei szagokkal a tavaszi szél...." (1.)

Tavasz van bizony! Szinte kiáltok útitársam felé, amikor március legutolsó napján, "végre" magunk mögött hagyjuk a Pestet és Budát. Nekem úgy tűnt, mintha egyre csak mázsás súlyoktól szabadulnánk meg, ahogy faljuk a kilométereket új kalandjaink felé... Kiszemelt helyszínünk ezúttal egy kisebb tőzegbányató, ahol szerencsére nem "lépésnyire" elhelyezett horgászhelyek sorakoznak egymás mellett, hanem csupán pár, darab állás várja a horgászokat. Ez kell nekünk! Ecsetelem is lelkesen Sly-nak a dolgokat, hisz én már jártam ott régebben, és így van is némi tapasztalataim az ottani körülményekről.

Megérkezésünk rendben megtörtént, noha ekkor még csak reggel kilenc volt, de a hőmérséklet már szívet és testet melegítő hőfokban jelezte számunkra: ez már valóban az a bizonyos, olyannyira várt nagybetűs tavasz!

Nem is lehet csoda, hogy helyünket egyre gyorsabban dobogó szívvel foglaltuk el. Még be sem rendezkedtünk igazán, de az egyik botomat máris "behúztuk" Sly-al, akinek halkan jeleztem: nem véletlen a "gyorsaságom", hisz: "éreztem valami történni fog a csalim körül..." Társam ezen elmosolyodott, majd pakolászásba kezdett felszereléseink között. Én éppen a második botunk "élesítésébe" kezdtem, amikor- mintegy 5 perc eltelte után - húzós kapás következett a bevetett "egyszem" csalinkra...

Viharos gyorsasággal érkezett meg tehát az első halunk, amely mindjárt egy 23 kilogrammos tokhal volt! Lehet e ennél szebb kezdés!? Én nem hiszem... Ezután gyorsan behúztuk a maradék botokat is, és végre volt időnk "rácsodálkozni" a minket körülvevő környezetre. Ezért is szeretem az áprilist... Mondanom se kell: pazar látvány tárult elénk. A tavat körül ölelő bokrok és fák éppen rügyeket bontották és a parti fák alatt is új lakók "ébredeztek". Kedves kis "Eranthis hyemalis"-ek azaz közismertebb nevükön, a téltemetők bontogatták szirmaikat, és a szememnek oly kedves, mocsári gólyahír és a krókusz is meglátható már ilyentájt, persze csak ha nyitott szemmel járunk... A fejünk felett pedig, a madarak ezer hangon adták tudtunkra, hogy ők is jelen vannak.

Legelőször a széncinegék adtak koncertet, amibe olykor seregélyek és a kitartó sárgarigó hangja szólt "bele". Később a mezei pacsirták és a kedves kis tengelicek hangoskodtak, hogy végül a délutánt a zöldike és a bíbic "múlassa" el velünk, és persze adja hírül a nagyvilágnak: itt a tavasz...

... A kifogott tokhal után egy újabb kapás és máris szákban egy gyönyörű ponty, amely közel 13 kilogrammot nyomott! Nem is lehet csoda hogy óriási lelkesedéssel vetettük magunkat bele a horgászatba. Sly és én ekkor szinte felváltva fogtuk a pontyokat, amelyek átlagsúlya 10 kilogramm között mozgott. Szemnek is tetszetős, pazar halak érkeztek sorban, így nem is csoda, hogy észrevétlenül telt az idő, így hamar ránk sötétedett.

Csaliként ekkor a 20 mm-es B.T. MARINE HALIBUT működött, mégpedig egy 15 mm-es felezett citromsárga színű B.T. SUPER FRUIT Pop Up csalival kiegészítve.

Estefelé Sly elkészített egy ízletes vacsorát, amit jóízűen fogyasztottunk el. Az éjszaka percei varázslatos pillanatokkal ajándékozott meg minket. Az elcsendesedett vízparti "világ" egem mindig megérint, éppen ezért, ma már, ha lehetőségem van rá, akkor szeretek csak úgy kiülni a természetbe és rábámulni a csillagos égboltra...

Itt-ott hatalmas halak "loccsantak" a vízen, így sok pihenőt nem hagytunk magunknak. Egy erős kávét készítettünk, majd frissítettük a csalijainkat. Éjfél magasságában Sly jelzője kezdett táncba és egy hatalmas hal kontúrjai kezdtek kirajzolódni előttünk, egy izgalmas fárasztás legvégén... Társam boldogsága leírhatatlan volt, hisz egy új egyéni (22 kilogramm) tokhal rekordot könyvelhetett el.

Nyitottunk egy hideg sört és újra felerősödött bennünk a vadász ösztön. Ismét csend telepedett botjaink köré, majd kisvártatva nekem akadt vendégem... Megakasztás után azonnal csónakba szálltunk, hisz hatalmas súlyt éreztem a "túloldalon". Közel 30 perces tusa után, tudtuk csak végre bölcsőbe fektetni a halat, amely egy 26 kilogrammos tok volt. Nem "kínoztuk" a halat az "ideális fotózással", csak készítettünk egy gyors képet a fejlámpánk fényében, tettük ezt azért, hogy minél gyorsabban úszhasson is tovább a halunk. A hihetetlen kalandok után lepihentünk, és ezúttal, egészen reggelig nem történt a csalijaink körül semmi...

Reggel elfogyasztottunk egy parádés hideg reggelit, sok-sok zöldséggel és finom fehér kenyérrel. Ezt követően átbeszéltük Sly-al a történteket és folytattuk a horgászatot. Erre a napra leginkább a pontyok aktivitása volt jellemző, de ezt egy cseppet sem bántuk. A kellemes időjárás kitartott egész napra és persze a kifogott halak szépsége, ismét örömmel töltött el minket. Kövér tükrösök és tőpontyok érkeztek egymás után.

Az általunk alkalmazott taktika szerves része volt, hogy csak etetőhajót alkalmaztunk. A horog csali mellé, két marék csalogatóanyag került minden behúzásnál, amelyet a következő komponensek alkottak:

>> B.T. Marine Halibut 20 mm-es pellet
>> B.T. KRILL 14 mm-es pellet
>> B.T. Chilli-s tigrismogyoró
>> B.T. Chilli-s kendermag
>> B.T. Krill&Tuna bojli (felezve és egészbe)
>> B.T. Krill Stick Mix Liquid
>> B.T. ADF Fishmeal Method mix (panír-ként alkalmazva)

Ezek a csalogatóanyagok nagyon jól dolgoztak és rendkívüli hatással voltak az itt élő halakra. A nappal hamar eltelt és mi bizakodva vártuk az újabb éjszakát! A sötétedés után újra ismerős hang a jelzőm felől és egy szép kerek pontynak örülhettünk társammal. Ez a forgatókönyv még megismétlődött párszor, majd fél három magasságában elérkezett végre az, amit már nagyon vártam: a mérleg "nyelve" közel 20 kilogrammos halam alatt "csillapodott meg". A szépségdíjas tükrös örömet csalt az arcunkra, bár a fáradalmak tekintetében is csúcsponton voltunk ekkor, hisz az óránként jelentkező halak nem engedtek minket pihenni.

A reggel újra csak konok gyorsasággal érkezett el és mivel fél kilenc tájban már jöttek az "új lakók" a helyünkre, így fájó szívvel, de nagy élményekkel hagytuk magunk mögött, ezt a hangulatos kis tavat. Ahogy hazafelé vezettem a "végtelennek tűnő" autópályán, eszembe jutott egy régebben olvasott gondolat, amely most is igazán aktuális, mégis, sokszor felejtkezünk el róla:

"Végtelen számú útvonal létezik, sok ezer módszer közül választhatunk, és mindegyik elvezet minket a célhoz. De bármelyik utat választjuk is, nekünk magunknak kell végigmennünk rajta..." (2.)