Új barátok, őszi pontyok…

A rohanó, munkás hétköznapok és a „hétvégénmindenhovaelmegyek” életvitel pont kezdett rajtam negatív irányban eluralkodni. Aztán az egyik nap, a péceli illetőségű barátom, Hovány Attila javaslatára megbeszéltünk egy pontyhorgászatot. Nem volt apelláta, a helyet lefoglalta, megvolt az időpontunk, így egy teljes szombati nap állt a rendelkezésünkre. Ez nem túl sok, de a terveink szerint a különböző csalik és végszerelékek kipróbálásán kívül, alkalmunk nyílik végre kicsit kötetlenebbül beszélgetni és „beleolvadni” a minket körülvevő „őszbe szökő” természetbe. Aztán a halak majdcsak megzavarják a nagy pihengetést… reméltük. A kis csapatunk Szlanicska Milánnal a kiváló újpesti pontyhorgásszal egészült ki. A hajnali 4-kor, nyelvemet „szénné” égető tűz forró kávé és a szervezetem fáradságot nehezen legyűrő ébredését leszámítva, pozitívan vártam a napot!

Az oda úton elterveztük a csalizási taktikát és megbeszéltük a kezdő etetésünk lebonyolítását. Mivel az időjárás nagy meleget hozott az első őszi hónap ezen időszakában, a büdösebb és fűszeresebb irányba elhajló csalogatóanyagaink közül vittünk főkén magunkkal. Az etetést, barátaim igen precízen, csónakból oldották meg. Megközelítőleg 15 kilogramm (!) vegyes anyag (magfélék, bojli, pellet) kerül a 6 bot stratégiai pontjaira. Ezt a „kezdő” etetést, napközben csak etetőhajóval kívántuk bolygatni, annak érdekében, hogy a halak zavartalanul táplálkozhassanak a bőséges „asztalról”.

minden készen, jöhet a kapás!

Elhelyezkedtünk a parton, én ezúttal is kedvenc bottartóimat vittem magammal, elektromos jelzőimmel kiegészítve és persze a swingerjeim sem maradhattak otthon. Én mostanában előszeretettel használok rod podok helyett menetes leszúrókat, ez a fajta „minimalista” megoldás kevés helyet foglal a kocsiban, sokszor stabilabb, mint a nagyobb állványok és nem utolsó szempont az sem, hogy pillanatok alatt üzemképes állapotba hozható.

itt hirtelen el kellet dobnom a fényképezőt, mert a jobbos bot „elsült”…

Attilával mind a ketten hasonlóan, egy újfajta etetőkosárral szereltük a botjainkat, ezt a típust egyébként feederezésnél is sikeresen használjuk. Vékony fonott előkét használtunk, és a nyáron alkalmazottaknál kisebb horgokat kötöttünk a már sokszor bizonyított csomó nélküli kötéssel. Én a hatos horgom alá egy 12 mm-es süllyedő pelletet, valamint egy 10 mm-es élénk színű, de az alsó csalimmal megegyező ízű pop-up-ot helyeztem. A kosárba a csalihoz hasonló íz világú kaja került. Az etetőhajó Milán kezei alatt pillanatok alatt a szemközti nádfal elé „hordta” a szerkómat és persze azt a kb. 40 dkg csalogató anyagot se felejtettük ki a hajóból, ami egy tökéletesen koncentrált etetést biztosított számomra. „Ráfeszítettem” a zsinóromra, átkapcsoltam a nyeletőféket szabadonfutó üzemmódba, majd kényelmesen elhelyezkedtem a székemben. Egy réteg pulcsi már éppen lekívánkozott rólam, amikor erőteljes húzós kapásra reagálhattam. A hal fantasztikusan küzdött, a rugalmas, 3 lbs bojlis botom azonban pár percen belül felőrölte a termetes hal erejét.

hibátlan és közel a 12 kilóhoz!

Ezt követően beindult a „gépgyár”! Egymás után jöttek a halak, csaliként kiemelkedett a fokhagymás pellet, ami a délelőtti órák abszolút favoritjának számított. Volt, hogy egyszerre fárasztottunk a fiúkkal, ez nemcsak jó hangulatot, de nagy élményt is jelentett számunkra.

Milánnal és a pontyokkal

ilyen, erőteljes halakat fogtunk

Atillával mosolygunk… volt min!

Én minden esetben Milán etetőhajójával húzattam be a szerkóm, így biztos voltam benne, hogy a csalim jó helyre kerül. Volt olyan, hogy éppen csak letette a szerkezet a csalit és máris kapásom volt… A halak 8 és 12 kilogramm között mozogtak. Minden kapásnál bíztunk a „nagyban”, hisz, ahogy mondani szoktuk benne volt a pakliban egy-egy 18 kg-os vagy afeletti hal kifogása is. Ez most ugyan elmaradt, de a sok-sok kifogott gyönyörű ponty remek horgásznapot hozott mind a hármunknak.

szemtől szembe

felejthetetlen percek…

Az idő azonban ismét őrült ütemben telt, szinte észre se vettük, de ránk köszöntött a késő délután. Pakolnunk kellet, hogy időben kiérjünk a felszereléseinkkel a parkolóba és lejelentkezzünk a „recepción”. Utoljára még visszanéztem a tóra és hangosan megjegyeztem: „visszajövünk még!”

a lényeg: fogd meg és engedd vissza!

10 őszi tippem pontyozóknak:

1. Ősszel érdemes kisebb csalikat és hozzá illő kisebb horgot használnod.
2. A különböző hallisztes és fűszeres ízek az ősz első felében még igen jól „működnek”.
3. A csalival azonos ízű por és folyadék dippek használata fokozza a csalogató hatást.
4. Az etetőhajó használata (ha engedélyezett az adott vízen), csendes horgászatot, nagyfokú pontosságot jelent a csalid elhelyezése és a ráetetés szempontjából is.
5. Ősszel is érdemes többféle csalit magaddal vinned, soha nem tudhatod aznap mi fog leginkább tetszeni a pontyoknak.
6. A lebegő csalik alkalmazása sokszor hozhat ilyenkor számodra kapást!
7. Kíméletes bánásmód a halakkal mindenek felett… tartsd nedvesen a matracod és használj fertőtlenítő sprayt!
8. Felszereléseid összeállításában és a parton történő elhelyezkedésben törekedj az egyszerűségre.
9.A reggelek és a koraesték már hűvösek, öltözz rétegesen.
10. A természet ilyenkor talán a legszebb, szemléld a körülvevő csodát!

Szép őszi horgásznapokat kívánok minden horgásztársamnak!