Levél Mallorcáról

Autóbuszunk, egy citrom liget kellős közepén, defekt miatt vesztegel, így most végre, van időm bővebben beszámolni neked erről a nagyszerű helyről. Képzeld! Kalandos utazásom során megismerkedtem Rodrigoval a tengeri horgásszal is, de várj csak, ne rohanjunk ennyire előre…

Kedves Alexandra!

Kissé talán kapkodva írt „levelemben”, arról a nagyszerű szigetről írok neked, ahol ezekben a napokban vagyok. Tudom-tudom, lehet, hogy most az sem jut hirtelen az eszedbe, hogy Mallorca merre is van a térképen…!? Épp ezért, engedd meg, hogy levelemben, bővebben mutassam be ezt a varázslatos szigetet és annak rövid történelmét. Hidd el, érdemes lesz elolvasnod!

Mallorca Spanyolország szigete, a Baleár-szigetcsoport legnagyobb tagja, Menorca "szomszédja". Fővárosa Palma de Mallorca. A sziget területe 3640 négyzetkilométer, amely több magyarországi megye területét is meghaladja. Mallorca tengerpartjának hossza több mint 550 kilométer, legmagasabb pontja pedig, az 1445 méteres Puig Major. Kevés más szigettel összehasonlítható szépségének, illetve annak köszönhetően, hogy télen is kellemes hőmérséklet van, rendkívül kedvelt turistacélpont. A sziget a napozáson és fürdésen kívül, még rengeteg dolgot kínál, úgy, mint gyalogtúrák lenyűgöző szépségű helyekre, biciklizés, golf, természetjárás, mélytengeri merülés, sziklamászás, kiváló éjszakai élet, változatos szórakozási lehetőségek. Ez a hely, rendkívül egyedi és szép állat- és növényvilággal rendelkezik, ezért a kirándulás, és a búvárkodás különösen nagy élményt nyújt.

Itt található ez a izgalmas sziget...

Képzeld! Itt, busszal még a legkisebb településre is el lehet jutni! Minden lényeges útvonal csillagszerűen Palma-ból indul ki, keresztirányú összeköttetés szinte alig van. Mallorcán nagyszámú autókölcsönző kínál autót vagy kismotort. A sziget legtöbb kikötőjéből kisebb sétahajók indulnak, amelyekről Mallorca festői öbleit csodálhatod meg. Az üzletek általában reggel 9-től délután 1 óráig, majd délután 4-től este 8-9-ig tartanak nyitva. A spanyol emberekre jellemző déli szieszta idején alig található nyitva tartó shop. Mallorca a helyi ételspecialitások és a hagyományos spanyol konyha számos különlegességéről nevezetes. A tipikus ételek közé tartozik a sertéshús, bárány, szárnyasok, csigák és természetesen a különféle tengeri halfajták. Oliva olajat, sok zöldséget, főleg paradicsomot és káposztát használnak, gyakran ízesítenek mazsolával, mandulával, pianemaggal. Szeszes italok közül jellegzetes az ánizspálinka vagy Palo, de közkedveltek a mallorcai borok, a frissen facsart narancslé és a mandulatej.

Érdemes bejárnod e varázslatos helyet...

Megérkezésem másnapján – hisz jól ismersz - nem tudtam „visszafogni” magam és helyi horgászok után kutattam a szállodámtól alig 10 lépésre található parton. Itt a tenger végeláthatatlan horizontja és a hullámok keltette tompa morajlás egyszerűen csodálatos! Alexandra! Ezt egyszer látnod kell! Ígérd meg, hogy egyszer eljössz ide velem! Ugye megígéred?

Gyönyörű a tenger...és az öblök is magukkal ragadnak...

Autóbuszunkat még mindig szerelik, ezért nyugodtam írhatom levelem tovább, pár szóval, had mutassam be neked a szigetet körbe vevő Földközi tengert.

A Földközi-tenger három földrész által határolt tenger. Északi partján Európa, délen Afrika, keleten pedig Ázsia fekszik. Vidékét, a Mediterráneumot gyakran emlegetik az európai civilizáció bölcsőjeként, hiszen itt alakult ki az ókori Görögország és a Római Birodalom. A Földközi-tenger nyugaton, a legszűkebb pontján mindössze 13 kilométer széles Gibraltári-szoroson keresztül kapcsolódik az Atlanti-óceánhoz. Délkeleten, a Vörös-tenger felé a Szuezi-csatorna biztosítja az átjárást. A Földközi-tenger legnagyobb szigetei: Mallorca, Korzika, Szardínia, Szicília, Kréta, Rodosz és Ciprus. Élővilága gazdag, mintegy 12 000 fajának egyharmada itt őshonos. A tenger partvidékén mindenütt számottevő a halászat.

A földközi-tengeri halzsákmánynak csaknem a fele fenéklakó hal - lazac, sárga és szürke tőkehal, tengeri sügér -, a másik fele felszín közelében fogott - szardínia, szardella, tonhal - fajokból áll. A sziklás partokon korábban nagy mennyiségben gyűjtötték a tarisznyarákokat, és a fűrészes garnélákat, de a part menti szennyeződés és a túlhalászás e természetes erőforrásokat nagyrészt tönkretette. A térségben egyre fontosabb a haltenyésztés, főleg a tenger keleti részén és az egyiptomi lagúnákban. A halászaton kívül elterjedt a korall- és a szivacsgyűjtés is. A mediterrán országok legfontosabb termesztett növényei az olajfa, a citrusfélék, a szőlő és a parafa. Az idegenforgalmi bevételekből származik a legtöbb országban a nemzeti jövedelem viszonylag nagy része.

Az élő világ pazar...

A buszunk még tovább vesztegel, így az utasok nagy része már alaposan szétszéledt a citromfák között, ahol én is árnyékot kerestem az erős napsütés ellen. Mivel van még időm, a Földközi tengerről szóló kitérő után had meséljem el részletesen találkozásom Rodrigoval a tengeri horgásszal.

Már egy jó ideje a parton ültem és a vizet szemléltem. Még nem hagyta el minden fürdőző a tengert, amikor alig észrevehetően ugyan, de egyértelműen kezdett már narancsszínbe hajlani, a fáradt útján a tengerben megpihenni készülő napkorong. Ekkor egy alakot vettem észre a víz szélén, aki teljesen egyértelműen egy horgász volt. Odaléptem hát hozzá… Rodrigo a vidám fickónak bizonyult, a mediterrán emberek minden pozitív életszemléletével, jókedvűen készülődött az esti horgászatra. Kíváncsian kérdeztem, hogy mikor dob már be? Elmondta, hogy a „pesca con cana”-t akkor kezdi, amikor már senki sem tartózkodik a kései fürdőzők közül a vízben. Felszerelése: 2 darab 4.2 m-es SURF bot és hozzá való nagyméretű elsőfékes távdobó orsó. Szerelékét roppant egyszerűen a következőképpen állította össze: felhúzott egy kb. 100 gr-os szivar alakú ólmot, amit megütköztetett, majd attól mintegy 100 cm-re felkötött egy nem túl nagy kb. 1-es méretű horgot. A botokat szinte függőlegesen állította csatasorba a tenger felé, ehhez egy speciális bottartót alkalmazott. Csalinak apró tengeri halakból vágott kocka alakú darabokat. A kapások érzékeléséhez egy kulcstartóból fabrikált csörgős kapásjelzőt használt. Mellé telepedtem, és izgatottan figyeltem.

Eljött a „noche de mediterráno”, azaz az éjszaka kezdete. Barátom gyakorlott mozdulattal juttatta 100 méteres távolságba a felcsalizott horgokat. Hamarosan egy állványba helyezte a botokat és ezután, kellemes várakozás következett. Közben elmondtam neki, hogy odahaza Magyarországon a Tiszán történő feederezés közben, mi is sokszor hosszú előkéket használunk és egy horgot kötünk valamint hasonlóan magasra támasztva helyezzük el a botokat. Elmondtam azt is, milyen halakat fogunk otthon és milyen helyeken horgászunk. Meséltem neki a csodálatos „agyagos kanyarokról”, a ruganyvégen megtörő vizekről, tavainkról és csatornáinkról, valamint a kérészrepülésről is…

Csodálkozva hallgatta a hazai vizekről szóló beszámolómat és eközben úgy éreztem, néha, el-elmerengett a halottakon... Aztán, a fülledt mediterrán este ránk köszöntött, Rodrigo spanyol dohánnyal kínált, „gracias”, jeleztem felé és örömmel fogadtam el az illatos „adományt…”. Később, a tenger felől érkező meleg szél hozta fűszerszagú éjszakából szívtam tele a tüdőmet és bevallom, eközben nagyon hiányoztál nekem… Ott messzi tőled, sok minden tudatosult bennem. Hiányod egy kellemes várakozással párosult... Hamarosan a parti diszkó is kinyitotta kapuit, ezt percre pontosan tudom, mert az első dübörgő hanggal egy időben nyitottunk ki egy-egy helyi „bicha”-t, azaz sört! Ezen mindketten jót nevettünk és ezzel a nemzetközi horgászbarátságunk megkötetett!

Hahóóóó! „escúchame” Rodrigo! Kapásod lesz! A csörgős jelző ebben a pillanatban 10 cm-re beesett majd a következő pillanatban a bothoz ragadt! Barátom rutinosan megemelte a botot és elmosolyodott, a zsákmánya ezúttal egy „cherna” azaz, tengeri sügér volt. A nappali fürdőzők által felkavart partközeli vízben megjelenő halak, mohón táplálék után kutattak. Ettől kezdve, azonnal beindultak a kapások! Az egyik bottal én a másikkal Rodrigo horgászott. A kellemes „fiestát” éjfél körül hagytuk abba és elköszöntünk egymástól: „adiós Rodrigo”! Fáradtan és vidáman tértem vissza a szállóba, hiszen nem csupán nagyszerű élményekkel, hanem egy különleges baráttal is gazdagabb lettem.

Ide visszatérünk!

A buszvezető most izgatottam kezd kiabálni és karjával is türelmetlenül jelzi: „arrancada” azaz indulás! A legtöbb utazó, citrommal megtömött zsebekkel elindult, hogy elfoglalja a helyét az autóbuszon. A levelem most gyorsan be kell fejeznem, de remélem, mire laptopom újra kinyitom, kitudja: talán már Te is mellettem leszel… Várom!

Sokszor csókol:
Robi - BLACK CAP -

Kedveljétek oldalamat a facebook-on, ahol további képeket és érdekességeket találtok kalandjaimról!