Óriások között... avagy egy kivételes nap Harsányban

Újra Harsány volt az úti cél! Emlékszem, álmosan bámultam ki az „anyósülésről” a kora hajnali sötétségre, amikor az futott át a gondolataimban, hogy ma pontosan negyedszer indulok "Borsodba". Valamitől furán hatott minden, a néptelen autópálya is titokzatosnak tűnt. Mint egy hosszú, kanyargós „csúszda”, úgy vitt minket le, egész a „vízig”, de az útszéli táblák és épületek felettébb gorombán suhantak el mellettünk. Áron stabilan fogta a kormányt, a "tempomat" besegített, de éreztem rajta, hogy nagyon ott lenne már. Csak remélni tudtam, hogy a varázslatos víz, amely elhozta barátom számára a nagy pontyokat, hozzám is kegyes lesz. Még sötétségben érkeztünk, nem is csoda hát, hogy mi voltunk az elsők a parkolóban.

A két presszót tejjel, még álmosan kértem ki a halőrházban, majd nem nagy meggyőződéssel, de azért „beletörtem” egy tasak cukrot is a magaméba. Kevés felszereléssel érkeztem - nem is értettem - de azért így is csak két körrel tudtam bepakolni a helyre. A napijegyes oldal (is) "sátras" volt, így két még szabadon megmaradt, egymáshoz közeli álláson tanyázhattunk le társammal. Számomra újdonság, hogy időközben jó pár hely elé kisebb méretű stégeket telepítettek. Örömmel nyugtáztam e fejlesztést, hisz a fárasztások, szákolások, de akár a dobások is könnyebbek így a mintegy 3 méterre a vízbe nyúló alkalmatosságoknak köszönhetően. Felszereléseimet elszántan, de felettébb lazán pakolgattam ki. Egy csalis táska, egy „kis fotel”, egy szerelékes dobozka, egy etetőanyagos vödör, némi elemózsia és persze a 2 feeder botom, a bottartóimmal együtt, ennyi volt mindössze a pakkom...

Az első dobásom közepesre sikerült, mintegy 100 méter körül csobbant "csak a bordás”. A most debütáló, vadonatúj, idehaza nemigen kapható, pazar külsejű és tudású, 4,57 méteres, 180 grammos SHIMANO ULTEGRA BIG RIVER XH „hosszúfeederem” lassan, de biztosan a "helyére" került!

Infó: ez a feederbot, ahogy a neve is mutatja, elsősorban a "nagy-folyók" termetes halainak megfogásához lett tervezve és gyártva. A 2014-es év elején katalógusba kerülő bot azonban - véleményem szerint - minden elemében megfelel idehaza a nagy tavakon történő horgászatokra is! A HPC (magas nyomású karbonszövet) technológiával felépített, csodálatosan szépre sikerült SUPER ULTEGRA XH bot hossza és karaktere nagyban alkalmassá teszi a lendületes dobásokra és a 10 kiló felüli halak erejének a felőrlésére. Jár hozzá egy 6 oz erősségű spicctag is, amely azt hiszem, minden feederes "nagyponty-horgász" kedvence lehet...A gyűrűsora, igaz hogy nem a mostanában "divatos" nagyméretű-gyűrűzés, de a dobások közben, nemigen láttam kárát, hogy karcsú és ízléses kisebb méretű SHIMANO gyűrűsorral szerelt a BIG RIVER...sőt!

Fél nyolc tájban a szomszédban tábort ütő, idegen ajkú kollégáink halat fárasztottak… majd kisvártatva, kedvesen, „halnézőbe” invitáltak. A zsákmányuk aztán egészen megdöbbentő látványt hozott számunkra! A jól felkészült, sportszerű bojlis-horgászok egy 28 kilogrammot meghaladó tükörpontyot fogtak! Alaposan elhűlve a látványtól, na meg kissé irigykedve mentünk vissza a botjainkhoz társammal. Sokáig semmi, pedig sűrűn cserélgettük a csalikat. Aztán, ahogy az lenni szokott, elsőre, cimborám kezében maradt görbe a feeder! Toman "húszplusz" Áron remekül fáraszt, szépen "ciripelt" kezében az új szerzeménye, az ULTEGRA 3500 XSC COMPETITION orsó, így hamarosan egy 17,32 kilogrammot meghaladó tükrössel fotózhattam büszke társam. Több, mint remek kezdés!

Áron első hala, máris egy 17 kg feletti példány!

infó: Áronra én "ragasztottam" e becenevet, hisz a kitartó és tudatos horgásztársam itt Harsányban már 2 darab 27 kilogramm feletti pontyot és egy 25 feletti példányt is sikeresen kifogott.. mindezt feeder technikával!

Az időjárás megkegyelmezett... Amikor arról kaptam a híreket, hogy Pesten esik, akkor Harsányban csak némi szellő és „nyomott” levegő uralkodott. Nagyban reménykedtem, hogy nekem is lesz végre egy kapásom és ennek eléréséhez a következő "kosárba valót" raktam" össze:

- 1 kg. DYNAMITE BAITS Swim Stim Amino Black
- 500 gr. DYNAMITE BAITS Swim Stim pellet Red Krill 3mm
- 1 flakon DYNAMITE BAITS XL Red Krill folyékony aroma
- 1 kg. BAIT-TECH Special G Green
- 4 púpozott leveses kanál KOTÁNYI őrölt fekete bors
- Szükséges víz

Szokás szerint, némi pihentetés után, kétszer törtem át az anyagot. Egy fedeles vödörben tároltam a felhasználásig, hogy ne száradjon ki, és egy virág-spricnit készítettem a vödör mellé a szükséges, utólagos felvizezésekhez. Csalik terén mindketten a 15 mm körüli, lebegő pelleteket használtuk. Hol faragva, hol visszasúlyozva azokat... Én szokásomhoz hűen, tüskén kínáltam fel, míg Áron, minden esetben fűzte a csalijait.

Felszerelésemet is átnéztem, igyekszem legjobb tudásom szerint úgy kialakítani, hogy minden elemében a távdobásra legyen hangolva és persze a megakasztott nagytestű halat is ki is tudjam venni… Mindezeket átgondolva, erre a horgászatra a következő összeállítással készültem:

- Orsó: SHIMANO ULTEGRA CI4 14000 XSA
- Bot: SHIMANO SUPER ULTEGRA BIG RIVER XH (4,57 cm, 180 gr., spicc: 6 oz.)
- Főzsinór: ASSO ULTRA CAST 0,20 mm
- Dobóelőke: POWER PRO 0,19 mm
- Kosár: DEÁKY PELLET FEEDER 45 gr.
- Horog: GAMAKATSU METHOD HOOK, mérete: 2
- Horogelőke: CRALUSSO XTREME 0,16 mm (fonott)
- Forgókapocs: MIDDY R719

infó: érdemes tudni, hogy Harsányban 100 méter körül „mocorog”, 110-en poroszkál és 120 táján "eszik" a nagyhal… Éppen ezért, aki itt etetőkosaras feeder horgászatra szánja el magát, annak alaposan fel kell készülnie. Ne felejtsük el azt sem, hogy mindig akadhat egy kis szél vagy eső, amely hátráltató tényező a nagy dobások kivitelezésekor. A tóban élő nagytestű halak, eddigi tapasztalataim szerint, a bojlisok etetési zónáiban csemegéznek szívesen. Ez szerintem olyan 100 méter és 140 méter közötti távolság. Ha gondolatban kivesszük a tó széleit, a lapos sarkokat és körbe ezt 100 méteres "holt sávot", akkor máris egy olyan cél-terület rajzolódik ki előttünk, amely "jó halat" hozhat... és ez a tudat, máris nagyobb magabiztosságot adhat nekünk a parton.

Megebédeltünk, majd egy adag friss kávéval hangolódtunk rá a délutánra. Fotelemben ücsörögve éppen összegezni készültem magamban az eddigi tapasztalatokat, amikor botom szívet gyönyörködtető ívben indul a víz felé! Kapásom van! Ahogy beleemelek, végre lomha és lassú válaszokat kapok odabentről! Darabosabb halnak ígérkezik, mondom Áronnak, aki egyetértett velem, ahogy a spiccem ívét nézegeti. Mintegy 25 perces fárasztás után, hangos ováció hagyja el a torkom: új egyéni rekord a mérőszákban! Ez a 18,30 kg-os tükrös, örökre emlékezetes marad számomra.

első halam, az új rekordomat is jelentette...

Áron se sokat tétlenkedett, hamarosan egy "kisebb" tíz kiló alatti (7,45 kg) halat tett a pontybölcsőbe, majd még meg szinte se száradt a halkímélőnk, amikor én is fogtam egy kerek 9 kilós, igen sportos tükröst! Pazarul szórakoztunk és az új botom is egyre jobban a kezemre állt! A dobásaim így egyre nagyobbak lettek, amivel egyenes arányosságban nőtt az önbizalmam is! :) Egy újabb kapás után, "öreguras" mozgást éreztem a zsinór vége felől. Mivel a 0,20 -as monofil főzsinórom nem enged vad fárasztást, így türelmesen ""sétáltattam" a jelentkezőt! Amikor végre a nagyméretű merítőszákunkba billent a hatalmas töves feje, akkor egyszerre mondtuk barátommal: itt a húsz feletti! Nem nagyon tudom szavakba foglalni az érzést, ami átjárta a testem azokban a pillanatokban, de mindenesetre az első "húszpluszos" halamnak borzasztóan örültem! A mérést többször is elvégeztük, és készítettünk pár fotót is a halról. A súlya 21,06 kg, így éppen arra gondoltam, hogy a mai nap már másodjára dől meg a rekordom...vajon mi jöhet még!?

ennek a pazar, húsz feletti tőpontynak a kifogásával máris új rekordnak örülhettem!

Infó: a halakat mindenképp lábakon álló bölcsőbe helyezzük, annak anyagát vizezzük fel és minden esetben használjunk sebfertőtlenítőt, valamint igyekezzünk minimálisra redukálni a halak parti "tartózkodási idejét".

a termetes példány visszaengedése is hatalmas élmény volt...

A hatalmas tőponty visszaengedése után, egy grammra pontosan 14 kilós tükörponty zökkentett vissza a való világba, majd Áron barátom percei következtek! Kezemben a szákkal vártam az újabb halát, amikor kisvártatva a part előtt egy különlegesen duci hal sziluettje bukkant fel... ahogy a szákba került, egyszerűen nem akartunk hinni a szemünknek. A minden képzeletet felülmúló tőponty, egészen hihetetlen méretekkel rendelkezett. Mérlegelés után, azonnal kiderült, hogy egy újabb húsz kilót meghaladó hallal akadtunk össze, melynek pontos súlya 21,72 kilogramm volt!

egy újabb remek tükrös a zsákmány...

Áron pazar hala, szintén húsz feletti...

Elégedetten csaptuk össze a tenyerünk: egy nap leforgása alatt, 2 darab "óriás", na meg a többi ponty se volt épp "tescos"... Eddigi pályafutásunk, legparádésabb közös kalandja bontakozott ki. A rendelkezésünkre álló idő azonban kegyetlenül fogyott, ennek ellenére, az utolsó dobásokkal mi még tovább presszionáltuk a horgászatot. Olyan hat óra magasságában, egy újabb matuzsálemmel vehettem fel a kontaktust. Ilyen nincs, mondtam magamban, de a halam ellenállást nem tűrő erővel kezdte lopni a zsinórom. Az ULTEGRA bot tökéletesen dolgozta ki az ellenfelem, élvezet volt minden perce a fárasztásnak. Mintegy negyedórás küzdelem után, egy hatalmas pontyfej "vett levegőt" a felszínen, majd csusszant bele a nagyméretű merítőszákba. Boldogságom határtalan volt, hisz a "mérleg nyelve" 18,72 kg.-nál állt meg... Már nem dobáltunk újat, csak pakolásztunk és a történteken "kattogtunk".

fantasztikus befejezése a napnak...közel a húszhoz!

A hazaúton társammal összegeztük a napot. A mondataink között azonban hosszú csendes percek voltak, éreztem, mindketten a megélt élmények hatása alatt voltunk, ami nem is volt csoda... A különleges horgászaton, az alábbi halakat sikerült kifognunk:

- Áron: 21,72 kg., 17,32 kg., 7,45 kg.
- Robi: 21,06 kg., 18,72 kg., 18,30 kg., 14 kg., 9 kg.
- Összesen: 8 darab
- Összsúly: 127,57 kg.
- Átlagsúly: 15,94 kg.

Jól tudom, az ilyenfajta siker csak nagyon ritkán adatik meg az ember életében. Jókor, jó helyen lenni és meghozni a legeredményesebb döntéseket. Ennyi lenne csupán? Nem hiszem... Létezik egy faktor, amely nagy szerepet játszik a sikerben! Erről a tényezőről azonban majd a következő írásaim valamelyikében értekezek bővebben! Figyeljétek továbbra is a Zóna magazint, mert mi már tervezzük a visszatérést!

Üdvözlettel:

B.C

OKUMA horgászbot és- orsó bemutató nyílt hét