Őszi Horgászat

Szeretem ezt az időszakot, mindig magával ragad az ősz. Változik az idő és a természet, a halak is felkészülnek a téli szezonra. Talán mégsem véletlen, hogy a tavaszi és az őszi szezon mindig olyan más. Mindig tud valami különlegeset nyújtani, és most a jó időből is kaptunk rendesen. Utazásaim során szeretek az autóban ülve nézelődni és megdöbbentem, hogy mennyi ember megy horgászni rajtam kívül. Nem hiába a természet szeretete a szép fogások és nagy fárasztások hallatán mindenkinek megjön a kedve a horgászathoz. A közeli horgászbolt polcain szinte alig maradt néhány kiló etetőanyag annyi ember ment pecázni. Azért sikerült megszereznem, ami kellett, és ha fogy az etetőanyag, akkor eszik is a hal?! Ha lehetőségem adódott, azonnal nyúltam a szerkóm után és horgászni mentem.

Előkészületek
Már le volt beszélve, hogy mikor megyünk horgászni. De sajnos betört egy hidegfront előző éjjel az országba és rengeteg mennyiségű csapadékot hozott. Ezért megbeszéltük cimborámmal, hogy elhalasztjuk egy nappal a horgászatot. Most se kedvem, se erőm nem volt a szakadó esőben való pecához. Eltelt egy nap és minden adott volt egy őszi horgászatra. Az éjszakai hőmérséklet elérte a -2 C ̊-ot de nappalra 16-15 fok volt a jellemző. Megérkezés után felszereltem a két feeder botomat 3,60(MH)-3,90(H)-es hosszban. A nagyobb botomon 0,25-ös zsinór 40-es orsó a kisebb boton 0,22-es főzsinór és szintén 40-es méretű harcifékes orsó. A szereléket is megpróbáltam ezekre a botokra hangolni. A 3,60-as botra egy gubanc gátló csővel ellátott bordázott etetőkosarat kötöttem 25 gr súlyban. Míg a másik botot egy method feeder kosárral szereltem fel, amelynek súlya 30 gr volt. Mindkét botnál rövid fonott előkét alkalmaztam, erre a pecára kb. 5-cm hosszban. A horogválasztásnál is a kisebbet favorizáltam 6-os méretűt kötöttem. Meg volt tehát a szerelék, most egy kicsit az etetőanyagról. Próbáltam ezt is ügyesen elkészíteni, mert nem használok sokat, de az a lehető legjobb legyen. Erre az alkalomra 2,5kg hideg vízi CSL-őrleményből készült etetőanyagot kevertem be. A kajába került még fél kiló főtt búza és 3dl csonti is. A szemest és a csontit rostálás után raktam bele. Illetve bekeveréskor még egy kevés folyékony aromát is felhasználtam vegyes gyümölcsös ízben. Szinte megvolt minden kezdődhetett a horgászat.

Meglepetés
Az etetésemet megpróbáltam a tó sekélyebb, hamarabb melegedő részében kialakítani. A nádas menedéket nyújtó közelségét szeretik a halak és a horgászok is. Megvolt tehát a megfelelő hely és nem is kellett sokat várni az első kapásra, kb. 1 óra elteltével megjött az első halam. Kicsit megnyugodtam, hogy talán jó úton járok. Ami a csalit illeti: a 3,60-as boton 3 szem fűzött kukorica volt kagylós ízesítéssel gyümölcsös diós dippel és fűszeres (Robin Red) panírral. A 3,90-es szerkóra pedig 4 db kukorica ebből két szem lebegő plasztik kukoricát tettem fel. Így a csalit jól ki tudtam balanszírozni, és már mehetett is a dippbe. Viszont ez egy büdösebb íz világot kapott, amit ananászos panírral tettem érdekesebbé. Visszakerültek a szerelékek a vízbe és vártam a kapást. De sajnos párszor megtaláltam az akadót. Éppen a hosszabb botot próbáltam „kirángatni”, amikor kapásom volt a 3,60-as boton. Letettem a pálcát a földre és a másikon akasztottam. Egy jónak tűnő hal akadt a horgomra erős kirohanások jellemezték. A fárasztás ötödik percében járhattam, amikor fél szemmel megpillantottam a földre rakott feederem spiccét. Szépen görbült a víz alatt, odaléptem és akasztottam azon is. Örültem, mert a hal felvette az akadóból a lebegőcsalit, így nem kellett kimenteni a szereléket. Megvolt mind a kettő, de a fárasztás során az egyik meglépett. A másikat sikeresen megszákoltuk, a mérlegen kerek öt kilót mutatott. A tiszteletkörök után visszakerült a szerkó az etetésre. Délutánig volt pár érdeklődő, de semmi komoly. Picivel múlt fél három, amikor a kisebb bot úgy meghajlott, hogy ezt még én sem hittem el. A hal megállás nélkül húzta az orsómról a damilt, csónakba ültünk és örült tempóval mentünk a hal irányába. Mikor utolértük a hal hirtelen letört a mélybe és behúzta a szereléket valami víz alatti akadóba. Összeszedve minden tudásomat sikerült kiszabadítani, és megint éreztem a kontaktot. Nem volt egyszerű feladat kifárasztani, borzasztó ügyességgel próbált mindent bevetni a szabadulása érdekében. A nagy fárasztás közepette nem is figyeltünk a külvilágra, ami nagy hiba volt, mert megint sikerült leakadni. Olyan okosan beterelt ellenfelem a csapdába, hogy én sem hittem el. Újból megszabadultunk, de ezúttal egy másik szereléket is hoztunk magunkkal. Közben halam is kezdte megmutatni magát az őszi napfényben. Először nem hittem a szememnek, amikor valami hatalmas fejet pillantottam meg. Pár perc elteltével sikerült megszákolni, a hatalmas pontyóriást. A partra érve láttuk igazán mekkora is ez a hal. Mérlegelésnél 11,56kg-ot mutatott. Leírhatatlan érzés töltött el, kerek pocakos teste ott pihent a matracon pár percig. A közel húsz perces fárasztás mindkettőnknek nagy harc volt, és most a horgász került ki győztesen. Természetesen megkapta a neki kijáró „figyelmet” és tiszteletet melyek végén visszakerült az életterébe.

megvagytok

Egy hibátlan 5-ös

11,5kg-os kemény harcos

A fárasztó küzdelem után nem is volt kedvem horgászni, olyan katarzisom lett a sikeres fogás tudatában. Barátom unszolására azért bedobtam a botomat még egy kicsit. De nemsokára megint érdeklődő érkezett. Neki is az ananászos vonal tetszett meg. Jól működött az elképzelésem persze ehhez a szép halak közreműködése is kellett, egy csodaszép októberi napon. Persze ezek mellet nem tudtam megállni, hogy ilyen szép időkben ne menjek horgászni, amennyit csak lehet.